حرمت] احوط است و اگر او خود ابتدا به سلام كند شايسته آن است
كه در جواب او به «عَلَيْكَ» اكتفا شود و جواب كامل دادن مكروه است.
2- اگر مسلمانى ناچار باشد كه به كافر ذمى سلام كند يا جواب
سلام او را به طور كامل بدهد، جايز است و كراهت ندارد.
3- در كافر غير ذمى احتياط واجب در ترك سلام است مگر در صورت
اضطرار، اگر چه قول پسنديدهتر آن است كه سلام كردن به كافر غير ذمى، جايز، ولى
مكروه باشد.
4- شايسته آن است كه هنگام ملاقات با كافر غير ذمى گفته شود: (السَّلامُ
عَلى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى). (تحرير الوسيله، ج 2، ص 503- 504)
استفتا 1- با اهل كتاب، از نظر طهارت چگونه بايد برخورد كرد؟
جواب- غير مسلمان از هر دين و مذهبى كه باشد محكوم به نجاست
است.
(استفتاءات، ج 1، ص 102)
استفتا 2- دست دادن با غير مسلمان، چگونه است؟
جواب- مانع ندارد و نجس نمىشود و در صورتى كه با رطوبت ملاقات
شود نجس مىشود. (استفتاءات، ج 1، ص 104)
ج- داد و ستد و معامله
1- خريد و فروش روغن، دواهاى روان و عطرهايى كه از ممالك غير
اسلامى مىآورند اگر نجس بودن آنها معلوم نباشد اشكال ندارد، ولى روغنى را كه از
حيوان بعد از جان دادن مىگيرند، چنان چه در شهر كفار از دست كافر بگيرند و از
حيوانى باشد كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مىكند، نجس است و معامله آن
باطل مىباشد، بلكه اگر در شهر مسلمانان هم از دست كافر بگيرند معامله آن باطل
است، مگر آن كه بدانند كه آن كافر از مسلمان خريده است. (م 2059)
2- خريد و فروش گوشت، پيه و چرمى كه از ممالك غير اسلامى مىآورند،
يا از دست كافر گرفته مىشود باطل است، ولى اگر انسان بداند كه آنها از حيوانى است
كه به دستور شرع كشته شده خريد و فروش آنها اشكال ندارد. (م 2061)