كه صورت و
دستها را در آب فرو مىبرد قصد وضو كند بايد صورت را از طرف پيشانى و دستها را
از طرف آرنج در آب فرو برد و اگر موقع بيرون آوردن از آب قصد وضو كند، بايد صورت
را از طرف پيشانى و دستها را از طرف آرنج بيرون آورد. (م 262)
2- اگر وضوى
بعضى از اعضا را ارتماسى و بعضى را غير ارتماسى انجام دهد اشكالى ندارد. (م 263)
استفتاءاتى
از مقام معظم رهبرى
سؤال 1- به نيت
طهارت براى نماز مغرب وضو گرفتم، آيا برايم جايز است با اين وضو مس قرآن كريم را
نموده و نماز عشا را نيز بخوانم؟
جواب- بعد از آن
كه وضو به صورت صحيح تحقق يافت، تا زمانى كه باطل نشده باشد، انجام هر عمل مشروط
به طهارت، با آن جايز است.
سؤال 2- شخصى كه
بالاى سرش موى مصنوعى مىگذارد در صورتى كه آن را نگذارد دچار مشكل مىگردد، آيا
براى او مسح بر آن مو جايز است؟
جواب- مسح بر
موى مصنوعى جايز نيست، بلكه برداشتن آن در وقت مسح واجب است تا مسح روى پوست صورت
گيرد، مگر در حالتى كه برداشتن آن باعث مشقت و تكليفى باشد كه عادتاً قابل تحمل
نمىباشد.
سؤال 3- شخصى
گفت: در وضو بايد دو كف آب روى صورت ريخته شود، كف سوم وضو را باطل مىكند آيا اين
گفته صحيح است؟
جواب- ريختن دو
كف آب يا زيادتر از آن روى صورت اشكال ندارد ولكن شستن صورت و دستها زياده از دو
مرتبه جايز نيست.
سؤال 4- تا مدتى
پاهايم را از اطراف انگشتان مسح نمىكردم، بلكه به پشت پاهايم مسح مىنمودم با
مقدارى از انتهاى انگشتان، آيا اين مسح صحيح بوده است؟ و درصورت عدم صحت آيا قضاى
نمازهايى كه خواندهام بر من واجب است؟
جواب- اگر مسح
در برگيرنده اطراف انگشتان نباشد وضو باطل و قضاى نماز واجب است و اگر شك كند كه
آيا مسح پا در برگيرنده اطراف انگشتان بوده يا نه وضو و نماز