نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 15
فصل اوّل قضاوت
«قضاوت» كه عبارت از داورى كردن براى
رفع نزاع و كشمكش در ميان مردم است، يكى از منصبهاى بزرگى است كه از جانب خداوند
متعال براى پيغمبر 6 و امامان معصوم : و از جانب
آنان براى فقيه جامعالشرايط تعيين شده است. [1]
منصب قضاوت در ديدگاه اسلام يكى از
ارزشمندترين و در عين حال خطرناكترين مناصب اجتماعى است؛ قاضى نيز در يك نگاه
نماينده خدا و با فضيلتترين انسانها [2] و در
نگاه ديگر از شقىترين مردم شمرده شده است؛ زيرا به تعبير امير مؤمنان 7
او در جايگاهى مىنشيند كه يا انبيا و اوصيا در آن قرار مىگيرند و يا اشقيا بر آن
تكيه مىزنند [3]و فاصله اين دو، فاصله بهشت و
دوزخ است!
اقسام قضاوت
امام خمينى قدس سره قضاوت را به دو قسم
مطلق و مأذون تقسيم كرده است.
1- قضاوت مطلق
منظور، قضاوت مجتهد جامع شرايط است كه
علاوه بر شرايط عمومى قاضى يعنى بلوغ، عقل، ايمان و عدالت و مرد بودن از «اجتهاد
مطلق» [4] نيز برخوردار است؛ بگونه اى
[2] ر.ک. ص (38) آِیه
26) درباره حضرت داود عالِی مِی فرماِید: ِیا
داود انا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ
بِالْحَقِّ اِی داودا ما تو را نماِینده خود در زمِین قرار دادِیم
پس در مِیان مردم بحق داورِی کن