نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 35
وى تقاضاى شهادت شود؛ بدون اشكال اداى
شهادت نيز واجب كفايى خواهد بود. [1]
شهادت بر شهادت
منظور از «شهادت بر شهادت» آن استكه دو
نفر عادلىكه خود شاهد قضيهاى نبودهاند، واقعيت را از دو نفر عادلى كه شاهد قضيه
بودهاند بشنوند و بيايند در محكمه گواهى دهند، يا دو شاهد بر شهادت يك نفر گواهى
دهند و شاهد ديگر خود در محكمه حاضر شود و يا دو شاهد بر شهادت يك نفر و دو شاهد
ديگر بر شهادت نفر ديگر شهادت دهند.
افرادى كه خود شاهد قضيه بودهاند، شاهد
اصلى و كسانى كه بر شهادت آنها شهادت مىدهند، شاهد فرعى و كسانى كه بر شهادت شاهد
فرعى شهادت مىدهند، فرعىِ فرعى ناميده مىشوند. احكام اينگونه شهادت به قرار زير
است:
الف- شهادت شاهد فرعى در امور زير
پذيرفته مىشود:
1- حقّ الناس، خواه كيفرى باشد مثل
قصاص، يا غير كيفرى مانند طلاق.
2- اموال، مانند دَيْن، قرض، غصب و
معاوضات.
3- آنچه كه اغلب مردان نمىتوانند از آن
اطلاع يابند، مانند عيبهاى داخلى زنان، ولادت و غير اينها.
ب- شهادت شاهد فرعى در امور زير پذيرفته
نمىشود:
1- تعزيرات، بنابر احتياط واجب.
2- حدود؛ در حدود بايد شاهد اصلى شهادت
بدهد، مانند حدّ زنا و لواط، يا مشترك بين حقّ الله و حق الناس از قبيل حد قذف و
سرقت.
ج- شهادت شاهد فرعى كه در مورد حدود و
تعزيرات پذيرفته نمىشود، نسبت به ساير آثار مؤثر است. مثلًا اگر شاهد فرعى در
مورد سرقت گواهى دهد، دست سارق قطع نمىشود. ليكن مال مسروقه از او مسترد مىگردد.
د- شهادت شاهد فرعىِ فرعى در هيچ مورد
پذيرفته نيست. [2]