نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 40
گفتنى است كه اگر كسى به چيزى كه موجب
حدّ است اقرار كند، سپس توبه نمايد، امام 7 حق عفو يا اقامه حدّ بر او
را دارد و بعيد نيست اين اختيار را [حاكم اسلامى و] نايب امام هم داشته باشد، و
اگر «زناكار» قبل از قيام بيّنه، توبه نمايد، حدّ ساقط مىشود، ولى اگر بعد از آن
توبه كند ساقط نمىشود و امام 7 حق عفو او را ندارد. [1]
اقسام حدّ
1- اعدام
(قتل)؛ در مورد كسى اجرا مىشود كه با محارم نسبى از قبيل
مادر، دختر و خواهر زنا كند و نيز كسى كه زنى را مجبور به زنا كند. [2]
2- سنگسار
كردن؛ در مورد زناى زن يا مرد همسر دار (محصن يا محصنه) با
شخص عاقل و بالغ.
3- تازيانه؛ در مورد مرد يا زن
مجرّد و نيز زن عاقل و بالغى كه با طفلى زنا كند.
4- تازيانه
و سنگسار؛ كيفر پيرمرد و پيرزن همسردارى كه زنا كنند.
5-
تازيانه، تبعيد و تراشيدن سر [3]؛ در مورد زناى بِكْر (: كسى
كه عقد كرده، ولى عروسى نكرده است). [4]
چگونگى اجراى حدّ
1- هر گاه شخصى مستوجب چند نوع كيفر
باشد، ابتدا حدّى جارى مىشود كه سبب منتفى شدن حدّ ديگر نشود، مثلًا اگر سزاوار
شلاق خوردن و سنگسار شدن شده نخست شلاق مىخورد، سپس سنگسار مىشود.
2- براى سنگسار كردن، مرد را تا بالاى
كفل- نه بيشتر- و زن را تا كمر و زير سينه «در گودالى» دفن مىكنند.
اگر مرد يا زن از گودال فرار كنند،
چنانچه زنا به واسطه بيّنه ثابت شده باشد،
[1]- تحريرالوسيله، ج 2، ص
460؛ مسأله 6 و ص 462، مسأله
16
[2]
- برخى از محارم سببى مانند زن پدر نيز همين حكم را دارد
[3] - مراد از تراشيدن سر، تمام
موى سر اوست و حد تبعيد نيز يك سال است