نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 41
برگردانده مىشوند، ولى اگر به اقرار
ثابت شده باشد دو صورت دارد:
الف- اگر بعداز اصابت سنگ به آنها- گرچه
يك سنگ- فرار كنند، برگردانده نمىشوند.
ب- و گرنه بايد برگردانده شوند.
ناگفته نماند كه حكم مزبور درباره
سنگسار كردن است، اما در مورد تازيانه، فرار نفعى ندارد، بلكه برگردانده مىشوند و
حدّ مىخورند. [1]
3- اگر زناكار محصن «همسر دار» اقرار به
زنا كرده باشد، اوّل امام 7[2] و سپس مردم او را سنگسار مىكنند و اگر
بيّنه بر آن اقامه شود، اوّل شهود سپس امام 7 و پس از آن مردم او را
سنگسار مىكنند. [3]
4- مرد زناكار در حال ايستاده و بدون
لباس- درحالى كه عورتش پوشيده شده- و زن به صورت نشسته و با لباس شلاق زده مىشود.
[4]
5- براى حاكم سزاوار است به مردم اعلان
كند كه در اجراى حدّ حضور يابند، بلكه سزاوار است كه به آنان امر كند، تا براى
اجراى حدّ حضور يابند و احوط حضور گروهى از مؤمنان- سه نفر يا بيشتر- است. [5]
6- پيش از سنگسار كردن، امام 7 يا حاكم به او دستور مىدهد كه با آب سدر، سپس آب كافور و پس از آن با آب
خالص، غسل ميّت كند، كفن بپوشد و حنوط ببندد، سپس سنگسار گردد. بعد از آن بر او
نماز خوانده مىشود و بدون غسل دادن، در قبرستان مسلمانان دفن مىگردد. [6]
يادآورى: نيّت غسل از جانب خود مجرم است، گرچه احتياط آن است كه حاكم نيز نيت غسل
كند. [7]