نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 46
رسول خدا 6 درباره آن
فرمود:
كسى كه به مرد يا زن پاكدامنى نسبت زنا
بدهد، خداوند كردار نيكش را از بين مىبرد و روز قيامت هفتاد هزار فرشته از پيشِ
رو و پشت سر، او را تازيانه مىزنند، سپس به آتش مىاندازند. [1]
شرايط قذف،
قذف كننده و قذف شونده
1- در قذف شرط است كه:
الف- به لفظ صريح باشد و يا ظهور
اعتمادآورى در قذف داشته باشند، مثل اينكه بگويد: «تو زنا كردى»، «تو لواط كردى»،
«تو زناكار يا لواطكنندهاى»، «با تو لواط شده»، «اى زناكار» و»
....
ب- گوينده به معناى لفظى كه بهكار
مىبرد آگاه باشد. [3]
2- در قذف كننده بلوغ، عقل، اختيار و
قصد شرط است. [4]
3- قذف شونده بايد «مُحْصَن» باشد، يعنى
بالغ، عاقل، آزاد، مسلمان و پاكدامن باشد [5] و اگر يكى از اين شرايط در او نباشد
قذف كننده حد نمىخورد، بلكه تعزير مىشود. [6]
راههاى
اثبات قذف
1- دو مرتبه اقرار؛ البته اقرار در
صورتى نافذ است كه اقرار كننده بالغ، عاقل، مختار و داراى قصد باشد.
[2]
- هر گاه كسى به قصد نسبت دادن زنا به شخصى مثلاً چنين بگويد: «زن قحبه»، يا
«خواهر قحبه» يا «مادر قحبه»، نسبت به كسى كه زنا را به او نسبت داده محكوم به حد
قذف مىشود و نسبت به مخاطب كه بهواسطۀ اين دشنام اذيت شده است تا
74 ضربه شلاق تعزير مىشود. (ر. ك. قانون مجازات اسلامى، ص 42.)