ظاهر واژه لباس،
همان معناى معروفش مىباشد و در اينجا به استعاره بهكار رفته است؛ زيرا هريك از
زن و شوهر، طرف ديگر را از ارتكاب فسق و فجور و اشاعه آن در ميان مردم، حفظ
مىكند. پس در واقع، مرد، لباس و ساتر زن است و زن هم ساتر مرد است. [1]
در ديدگاه
اسلام، زناشويى، هدفى انسانى و روحى و بسيار فراتر از ارضاى غريزه جنسى است و به
همين دليل نيز، زن را موظّف كرده در برابر اين خواست طبيعى مرد، كاملًا تمكين كند
و او را از اين حقّ طبيعى محروم ننمايد؛ چنانكه مرد را موظّف كرده كه به درخواست
فطرى زن، پاسخ مثبت دهد. بنابراين:
زنى كه عقد
دائمى شده ... بايد خود را براى هر لذّتى كه شوهر مىخواهد تسليم نمايد و بدون عذر
شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند. [2]
همچنين زن بايد
خود را براى شوهرش بيارايد، بوى خوش استعمال كند و بهترين لباسهاى خود را بپوشد؛
چنانكه امام صادق 7 از رسول اكرم 6 چنين نقل كرده است:
بر زن لازم است
بهترين عطر را به خود بزند و نيكوترين جامه خويش را بپوشد و جالبترين زيورآلاتش
را بياويزد و خود را هر صبح و شام در اختيار شوهرش قرار دهد و حقوق شوهر بر زن، از
اين نيز بيشتر است.
موضوع تمكين زن
در برابر شوهر از نظر اسلام به اندازهاى مهم است كه امام باقر 7 مىفرمايد:
رسول خدا 6 به زنان مسلمان مىفرمود: