نام کتاب : احکام دفاع و امر به معروف و نهی از منکر نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 112
2- از بزرگترين مصاديق امر به معروف و نهى از
منكر، شريفترين، دقيقترين، مؤثرترين و دلنشينترين آن در قلبها آن است كه
عهدهدار امر به معروف و نهى از منكر، خود آراسته به نيكىها- اعم از واجب و
مستحب- بوده، از بدىها- گناهان و حتى مكروهات- بركنار و داراى اخلاق پيامبران و
روحانيون [اهل معنويت] باشد و از اخلاق نادانان و اهل دنيا منزّه باشد، تا جايى
كه با عمل و رفتارش مردم را به نيكىها ترغيب كند و از بدىها باز دارد و مردم از
وى پيروى كنند، بخصوص اگر ارشاد كننده از علماى دين و رؤساى مذهب باشد؛ چرا كه اگر
خداى نكرده برخلاف اين باشد و مردم ببينند كه عالم مدّعىِ جانشينى پيامبران و
پيشوايى امت، به آنچه مىگويد عمل نمىكند، موجب تضعيف عقيده آنها مىگردد و
جرأتشان را بر ارتكاب گناهان و بدگمانىشان را به پيشينيانِ صالح افزون مىسازد.
بنابراين، بر علما و به ويژه رؤساى مذهب است كه از
مواضع تهمت بپرهيزند كه بزرگترين موضع تهمت، تقرّب جستن به سلاطين و رؤساى ستمكار
است. [1]
از كجا آغاز كنيم؟
امر به معروف و نهى از منكر، فعاليت گستردهاى است
كه مرز نمىشناسد و در صورت فراهم شدن شرايط آن بايد نسبت به همه انجام گيرد. از
اين رو، چنانكه گفتيم آمر و ناهى لزومى ندارد كه «عادل» باشد و همچنين در آمر و
ناهى شرط نيست كه خود به آنچه امر مىكند «عامل» و نسبت به آنچه نهى مىكند «تارك»
باشد. [2] ولى ادب امر به معروف و نهى از منكر اقتضا مىكند كه انسان، در امر و
نهى از راهش وارد شود، تا امر و نهى او در ديگران مؤثرتر و دلنشينتر باشد.
بنابراين، اگر آمر و ناهى به ترتيب زير وارد شود شايستهتر خواهد بود.
1- اصلاح خود
مقتضاى ادب امر و نهى اين است كه آمر و ناهى در قدم
نخست به اصلاح خود بپردازد. پس از آن به امر و نهى ديگران اقدام نمايد. چنانكه
امير مؤمنان 7 مىفرمايد: