نام کتاب : احکام دفاع و امر به معروف و نهی از منکر نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 96
با او نه تنها اثر تنبيهى ندارد، بلكه اثر تشويقى
نيز دارد، يعنى او را بيشتر در كار خود آزاد مىگذاريد و در عمل به آن كار تشويق
مىكنيد. در چنين مواردى قطع رابطه درست نيست. [1]
احكام انكار قلبى
1- اگر در اين مرتبه [انكار قلبى] درجاتى باشد،
لازم است با احتمال تأثير درجه خفيفتر، به همان اكتفا كند، مثلًا اگر احتمال
مىدهد كه با ترك تكلم با او، مقصود حاصل مىشود، به همان اكتفا كند و به درجه
بالاتر، عمل نكند، به ويژه اگر طرف، شخصى است كه اين نحو عمل موجب هتك او مىشود. [2]
2- اگر اعراض نمودن و ترك معاشرت با معصيت كار موجب
تخفيف معصيت مىشود يا احتمال بدهد كه موجب تخفيف مىشود، واجب است اگرچه بداند
موجب ترك بكلى نمىشود و اين امر در صورتى است كه با مراتب ديگر، نتواند از معصيت
جلوگيرى كند. [3]
3- اگر علماى اعلام احتمال بدهند كه اعراض از ظلمه
و سلاطين جور، موجب تخفيف ظلم آنها مىشود، واجب است از آنها اعراض كنند و اعراض
خود را به ملت مسلمان بفهمانند. [4]
4- اگر مراوده و معاشرت علماى اعلام با ظلمه و
سلاطين جور، موجب تخفيف ظلم آنها شود، بايد ملاحظه كنند كه آيا ترك معاشرت اهم
است؛ زيرا ممكن است معاشرت موجب سستى عقايد مردم شود و موجب هتك اسلام و مراجع
اسلام شود، يا تخفيف ظلم، پس هر كدام اهم است، به آن عمل كنند. [5]
5- اگر معاشرت و مراوده علماى اعلام با ظلمه، خالى
از مصلحت راجحه ملزمه باشد، نبايد معاشرت كنند؛ زيرا اين امر موجب اتهام آنها
خواهد شد. [6]