نام کتاب : احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی نویسنده : نصیری، محمد جلد : 1 صفحه : 32
گردن و سينه خود را به مقنعه بپوشانند، در آيه 59 سوره
احزاب [1] به صراحت از پيامبرش مىخواهد تا به زنان و دختران خود و به زنان مؤمنين
بگويد كه خود را به روسرىهاى بلند [چادر] فرو پوشند. سپس در ادامه آيه، به فلسفه
و دليل پوشش زنان اشاره مىكند و مىفرمايد: زنان مؤمنه به گونهاى خود را
بپوشانند كه پيام سالم به ديگران منتقل كنند و مردان بيگانه به ويژه مريض القلب و
هوسرانان را به سوى خود نخوانند.
اين استدلال بيانگر اين نكته مهم است كه لباس، علاوه بر
پوشش بدن از گرما و سرما، مىتواند كاركردهاى بالاترى همچون بار فرهنگى و شخصيتى
داشته باشد و در بسيارى موارد، بيانگر شخصيت آدمى است و پيام و زبان دارد. استاد
شهيد مرتضى مطهرى، اين استدلال قرآنى را چنين بازگو مىكنند:
زن مسلمان بايد آن چنان در ميان مردم رفت و آمد كند كه
علائم عفاف و وقار و سنگينى از آن هويدا باشد ... و با بى زبانى بگويد كه دست تعرض
از اين حريم كوتاه است! [2]
بديهى است كه در تفاوت پوشش زن و مرد، تفاوت هويت جنسى
آنان نيز مورد توجه است. زن زيباتر از مرد است و در مقابل، مرد نيز از ناحيه چشم
آسيب پذيرتر از زن است. از اين رو زن ممكن است با بى توجهى در پوشش (كه نوع و رنگ
آن پيام دارد) زمينه جرم عليه خود را فراهم نمايد. رعايت حجاب و عفاف، همچنين زن
را از آزار بولهوسان در امان نگاه مىدارد. [3] امام خمينى (ره) نيز در پوشش
خانمها روى رنگ خاصى نظر نداشتند و در كل معتقد بودند كه پوشش نبايد مفسدهانگيز
باشد. البته چادر را بهتر مىدانستند؛ چون معتقد بودند چادر براى زن برازندهتر
است و سمبل انقلاب اسلامى است. [4] ايشان معتقد بودند (و در پاسخ استفتاء فرمودند)
لباس بلند آزاد و
[2]. مسأله حجاب، شهِید مرتضِی مطهرِی، ص
160 – 161، حضرت امام(ره): حجابِی که اسلام قرار داده
است، براِی حفظ آن ارزشهاِی شما است. (صحِیفه نور،ج 19، ص 121)
[3]. امروزه به دلاِیل زِیادِی، از جمله
رواج نوارهاِی تصوِیرِی و لوحهاِی فشرده(CD) مستهجن در
بازار و دسترسِی عده زِیادِی به ماهواره، و نِیز بالارفتن سن
ازدواج، رعاِیت حجاب کامل اسلامِی، ضرورت بِیشترِی پِیدا
کرده است.
[4]. برداشتهاِیِی از سِیره امام
خمِینِی، غلامعلِی رجاِیِی، ص 277
نام کتاب : احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی نویسنده : نصیری، محمد جلد : 1 صفحه : 32