1- انسان بايد زكات را به قصد قربت (براى انجام فرمان
خداوند عالم) بدهد و در نيّت معيّن كند كه آنچه را مىدهد زكات مال است يا زكات
فطره، ولى اگر مثلًا زكات گندم و جو بر او واجب باشد، لازم نيست معين كند چيزى را
كه مىدهد زكات گندم است يا زكات جو. (م 1957)
2- اگر زكات را از مال خود كنار بگذارد، مىتواند در بقيه
آن تصرّف كند و اگر از مال ديگرش كنار بگذارد، مىتواند در تمام مال تصرّف نمايد.
(م 1965)
3- مستحب است در دادن زكات خويشان خود را بر ديگران، اهل
علم و كمال را بر غير آنان و كسانى را كه اهل سؤال نيستند بر اهل سؤال مقدّم
بدارد. (م 1973)
4- بهتر است زكات را آشكار و صدقه مستحبى را مخفى بدهند.
(م 1974)
5- كسى كه مشغول تحصيل علم است و اگر تحصيل نكند مىتواند
براى معاش خود كسب كند، چنانچه تحصيل آن علم، واجب يا مستحب باشد مىشود به او
زكات داد و اگر تحصيل آن علم، واجب يا مستحب نباشد، زكات دادن به او اشكال دارد.
(م 1990)