در تشريع احكام الهى دو خصوصيّت «مصالح بندگان» و «تسهيل در امور» مراعات
شده است. حكم شكسته خواندن نمازهاى چهار ركعتى در مسافرت نيز از اين مسأله-
مستثنى نيست. قرآن كريم در يك اصل كلّى خصوصيّت «تسهيل در امور» را در تشريع
احكام مدّ نظر قرار داده، مىفرمايد:
امام رضا 7 نيز «مصالح بندگان» را در تشريع شكسته بودن نمازها
چنين بيان مىكند:
نماز در سفر شكسته است؛ براى اينكه نماز واجب در ابتدا ده ركعت بود، بعد
هفت ركعت به آن اضافه شد، ولى خداوند از باب لطف و رحمت، آن مقدار زيادى را به
خاطر سفر و مشكلات آن تخفيف داد تا مسافر به كارهاى لازم خود برسد و نماز مغرب
شكسته نشد؛ زيرا اين نماز، در اصل، خود شكسته است. [1]
انسان بايد در سفر، نمازهاى چهار ركعتى را دو ركعت (يعنى شكسته) به جا
آورد؛ به شرط آن كه مسافرتش از هشت فرسخ- كه حدود چهل و پنج كيلومتر است- كمتر
نباشد.
اگر مسافر از جايى كه نمازش تمام است، مثل وطن، حداقل چهار فرسخ برود و
چهار فرسخ برگردد، نمازش در اين سفر هم شكسته است. (م 1272- 1273)
كسى كه به مسافرت مىرود زمانى بايد نمازش را شكسته بخواند كه حدّاقل به