«قضاوت» كه
عبارت از داورى كردن براى رفع نزاع و كشمكش در ميان مردم است، يكى از منصبهاى
بزرگى است كه از جانب خداوند متعال براى پيغمبر 6 و امامان معصوم 7 و از جانب
آنان براى فقيه جامعالشرايط تعيين شده است. [1]
منصب قضاوت در
ديدگاه اسلام يكى از ارزشمندترين و در عين حال خطرناكترين مناصب اجتماعى است؛
قاضى نيز در يك نگاه نماينده خدا و با فضيلتترين انسانها [2] و در نگاه ديگر از
شقىترين مردم شمرده شده است؛ زيرا به تعبير امير مؤمنان 7 او در جايگاهى
مىنشيند كه يا انبيا و اوصيا در آن قرار مىگيرند و يا اشقيا بر آن تكيه مىزنند
[3] و فاصله اين دو، فاصله بهشت و دوزخ است!
صفات
قاضى
در اسلام نسبت
به شرايط قاضى بسيار سختگيرى شده و اين امر نشانگر اهميتى
1- تحرِیر الوسِیله، امام خمِینِی (ره)، ج 2،
ص 404.
2- ر.ک. ص (38)،
آِیة 26: (درباره حضرت داود 7 مِیفرماِید: (ِیَا
دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ
بِالْحَقِّ) =
اِی داود! ما تو را نماِیندة خود در زمِین قرار دادِیم، پس در
مِیان مردم بحق داورِی کن).
3- ر.ک. وسائل
الشِیعه، شِیخ حرّ عاملِی، ج 18، ص 7.