ب- در اقرار
كننده، بلوغ، عقل، اختيار، قصد و آزادى شرط است. [1]
2- در مورد شاهد
(بيّنه):
الف- قصاص با
شهادت دو شاهد عادل ثابت مىشود.
ب- شهادت يك زن-
به تنهايى يا به ضميمه يك مرد- اعتبار ندارد.
ج- شهادت بايد
صريح يا مانند آن باشد؛ مثل اين كه بگويد: «مقتول را با شمشير كشت».
يا «او را با
شمشير زد، سپس مرد» يا «خونش را ريخت، پس از آن مرد» و در صورت اجمال و وجود
احتمال در آن پذيرفته نمىشود.
د- شهادت گواهان
بايد بر يك موضوع و يك وصف وارد شود. بنابراين، اگر يكى شهادت دهد كه «او را صبح
كشت» ديگرى بگويد: «شب كشت» يا يكى بگويد: «با سمّ كشت» و ديگرى بگويد: «با شمشير
كشت» و يا يكى بگويد: «در بازار كشت» و دومى بگويد: «در مسجد كشت» شهادت آنها
پذيرفته نمىشود. [2]
3- «قسامه»
عبارت است از سوگندهايى كه بر اولياى مقتول، هنگام ادعا كردن خون او، تقسيم
مىشود. [3] اين قسمهاى متعدد در صورتى است كه قتلى اتفاق افتد، قاتل معلوم نباشد
و ولى خون ادعا كند كه فلان شخص، قاتل است و دلايل و مدارك ظنّى نزد حاكم بر صدق
ادعاى او اقامه شود؛ مانند شاهد واحد يا دو شاهدى كه واجد همه شرايط قبول نيستند
يا پيدا شدن علائم و وسائل جرم نزد مدعا عليه. [4]
تعداد قسم در
قتل عمد، 50 و در قتل خطا و مانند آن 25 قسم است. [5]