اگر (قاتل)
بستگانى در موصل ندارد و اصلًا اهل موصل نيست. او را همراه مأمور من بازگردان كه
من ولىّ او هستم و بايد ديهاش را خودم بپردازم تا خون مسلمانى پايمال نشود. [1]
چند مسأله
1- زن، بچه و
ديوانه هر چند از ديه ارث ببرند، عاقله محسوب نمىشوند [2].
2- عاقله، ديه
خطايى را ضامن است و- چنان كه گذشت- در سه سال، (آخر هر سال ) ديه از او گرفته مىشود [3].
3- عاقله در
آنچه كه (به عنوان ديه) مىپردازد، حق رجوع به جانى ندارد [4].
4- اگر شخصى به
خطا، جنايتى- اعم از قتل يا كمتر از آن- برخود وارد كند، عاقله ضامن پرداخت ديه
آن نيست [5].
5- اگر پدر،
فرزندش را از روى عمد يا شبه عمد بكشد، ديه بر عهدهاش قرار مىگيرد و خود نصيبى
از آن ندارد و اگر وارثى غير از پدر نداشته باشد، ديهاش به امام 7 تعلق
مىگيرد، ولى اگر از روى خطا او را بكشد، ديه بر ذمّه عاقله مىباشد و وارث مقتول،
از آن ارث مىبرند و در ارث بردن پدر، در اين مورد، دو قول وجود دارد كه اقرب
آنها، دريافت نكردن آن است. در صورتى كه مقتول وارثى غير از پدر نداشته باشد،
امام 7 ارث مىبرد [6].
6- عمد بچه و
ديوانه در حكم خطاست. پس ديه در آن بر عهده عاقله مىباشد [7].
7- ضمانت عاقله
مخصوص جنايت انسان بر انسان است و شامل جنايت بر چارپايان و اموال نمىشود [8].
1- وسائل الشِیعه، ج 19، ص 301، (حضرت علِی 7 در
اِین حدِیث، به ِیکِی از علل تشرِیع دِیه عاقله
اشاره کرده که عبارت است از: حفظ احترام خون مسلمانان و پرداخت دِیه مناسب آنها).