8- آنچه كه به
اقرار ثابت مىشود بر ذمّه عاقله در نمىآيد، بلكه بايد به بيّنه ثابت شود. پس اگر
اصل قتل به بيّنه ثابت شود و قاتل ادعاى خطا كند ولى عاقله او را انكار كند، قول
عاقله با قسم مقدّم مىشود. [1]
9- عاقله ديه
موضحه [2] و بيشتر را تحمل مىكند، ولى اگر كمتر از آن باشد، مجبور به تحمّل
نيست [3].
2-
ديه اعضاى بدن
از مجازاتى كه
در قبال جنايت بر اندامها و اعضاى بدن، بايد جنايتكار تحمل كند، به «ديه» و در
برخى موارد نيز به «ارش» و «حكومت» ياد مىشود. «ديه»- همان گونه كه بيان شد- مالى
است كه مقدارش از نظر شرع، معيّن باشد.
اما «ارش» و
«حكومت» عبارت است از مالى كه در عوض نقص در مال يا بدن، از كسى گرفته مىشود و
براى آن اندازهاى معيّن نشده است.
چگونگى
ارزشيابى ارش و حكومت در مورد جنايت بر اعضاى بدن، بدين صورت است كه شخص آزاد (كه
جنايتى بر او وارد شده) به صورت برده فرض مىشود كه قابل قيمت گذارى باشد و صحيح و
معيوب او قيمت گذارى مىگردد و ارش (مابه التفاوت) آن گرفته مىشود. البته در اين
ارزش يابى، بايد خصوصيات صحيح و معيوب را ملاحظه كرد، حتى اگر در مقطعى عيب باشد؛
مانند موى سر كه در مدتى روييده مىشود. [4]
براى بسيارى از
اعضاء بدن و حواس آن در شرع مقدس ديه مقرر گرديده و مقدار آن معين شده است. همچنين
براى انواع زخمها و شكستگيها و حتى آسيبهايى كه موجب سرخ، سبز و سياه شدن بدن
مىگردد، ديه مشخص شده است و مواردى كه احياناً ديه مشخص شده، نداشته باشد، به
وسيله «ارش» يعنى «مابه التفاوت» جبران مىشود.
1- همان، ص 600، مسأله 7.
2- موضحه
زخمِی است که سفِیدِی استخوان را آشکار مِیکند، تحرِیر
الوسِیله، ج 2، ص 594.