اگر هبه مطلق
باشد، لازم نيست گيرنده به بخشنده، پاداش و عوض بدهد و در صورتى كه عوض بدهد بر
بخشنده پذيرفتنش واجب نيست، ولى اگر پذيرفت، هبه لازم مىشود و هيچ كدام حق رجوع
به آنچه دادهاند، ندارند. [2]
احكام
هبه
حق رجوع (پس
گرفتن)
و اين دو صورت
دارد:
1- قبل از تحويل
(قبض)، در اين صورت هبه كننده، حق رجوع در مورد هبه را دارد.^
2- بعد از تحويل
كه هبه تمام مىشود، حكمش به شرح زير است:
الف- در بخشش به
خويشان نسبى مثل پدر، مادر، فرزند و مانند اينها، حق پس گرفتن ندارد.
ب- در بخشش به
بيگانه و خويشان سببى [3] چهار صورت وجود دارد:
1- تا وقتى كه
عين باقى باشد، حق پس گرفتن دارد.
2- اگر همه يا
بعضى از آن تلف شود، به طورى كه با وجود اين تلف عرفاً عين به همان شكل باقى نيست،
حق رجوع ندارد.
3- چنانچه
گيرنده هبه، عوض آن را- اگر چه مختصر- بدهد، حق رجوع براى بخشنده نيست.
4- اگر هبه
كننده از هبهاش قصد تقرّب به خداى تعالى داشته باشد، حق رجوع نيست. [4]
1. تحرِیر الوسِیله، ج 2، ص 58، م 11.
2. همان، م 12.
^. در اِین
حکم بِین خوِیشان نسبِی و دِیگران فرقِی نِیست.
(ر.ک. استفتائات، ج 2، ص 326 و 331.)
3. زن و شوهر در
حکم خوِیشان غِیر نسبِیاند ولِیکن احتِیاط آن است که
اگر هبهاِی به ِیکدِیگر داشته باشند پس نگِیرند.
4. تحرِیر
الوسِیله، ج 2، ص 58، م 8.
نام کتاب : احکام مالی نویسنده : حسینی فاضل، مرتضی جلد : 1 صفحه : 119