اجرت او را
بدهد، مثلًا اگر خياطى را در روز معينى براى دوختن لباسى اجير نمايد و خياط در آن
روز آماده كار باشد، اگر چه پارچه را به او ندهد كه بدوزد، بايد اجرتش را بدهد چه
خياط بيكار باشد، چه براى خودش يا ديگرى كار كند. [1]
3- اگر پيش از
آنكه مدت اجاره تمام شود، ملك را به مستأجر بفروشد، اجاره به هم نمىخورد و مستأجر
بايد مال الاجاره را به فروشننده بدهد و همچنين است اگر آن رابه ديگرى بفروشد. [2]
4- اگر صاحب كار
بنّا را وكيل كند كه براى او عمله بگيرد چنانچه بنّا كمتر از مقدارى كه از صاحب
كار مىگيرد به عمله بدهد زيادى آن بر او حرام است و بايد آن را به صاحب كار بدهد
ولى اگر اجير شود كه ساختمان را تمام كند و براى خود اختيار بگذارد كه خودش بسازد،
يا به ديگرى بدهد در صورتيكه كمتر از مقدارى كه اجير شده به ديگرى بدهد زيادى آن
براى او حلال مىباشد. [3]
چند استفتاء
سؤال: ما جمعى
از كاركنان يك شركت هستيم كه در ساختمانى كه شركت آن را از مالكش اجاره كرده زندگى
مىكنيم، در حال حاضر وكيل مالك ادّعا مىكند كه بين شركت و مالك، راجع به مبلغ
اجاره اختلاف وجود دارد و او تا صدور حكم دادگاه راضى به اقامه نماز و تصرفات ديگر
در آن نمىباشد، آيا اعاده نمازهاى گذشته واجب است يا اينكه عدم اطلاع از موضوع،
رافع تكليف است؟
جواب: بعد از
تحقّق صحيح اجاره، تا مدّت آن پايان نيافته است، تصرفات كارمندان شركت در آن
ساختمان احتياج به اجازه و موافقت جديد مالك ندارد و نماز خواندن در آن صحيح است.
همچنين بر فرض بطلان اجاره يا انقضاء مدّت آن، اگر كاركنان بر اثر بى اطلاعى در آن
نماز خوانده باشند، نمازهاى آنان صحيح است و اعاده آن واجب نيست. [4]