اخلال غير عمدى، در واجبات نماز معلول يكى از عوامل ذيل است:
عوامل اخلال غير عمدى
الف- جهل به حكم
ب- اضطرار
ج- سهو و نسيان
د- شك
اينك احكام هر يك از اين عوامل:
الف- جهل به حكم
جهل، بويژه در صورتى كه از روى تقصير و سهل انگارى باشد در اسلام سخت
نكوهش شده است. بعضى اين پندار غلط را در سر مىپرورانند كه چون از مسايل اسلامى
آگاهى نداشته و در نتيجه بدان عمل نكردهاند، در قيامت معذورند و با خود مىگويند:
اگر مورد مؤاخذه قرار گيريم پاسخ خواهيم داد: «ما نمىدانستيم.» در حالى كه
ندانستن عذر نيست و به آنان خواهند گفت: «چرا نياموختيد؟»
شخصى از امام صادق 7 تفسير آيه (فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ
الْبالِغَةُ) ^ را پرسيد؛ حضرت فرمود:
«خداى تعالى روز قيامت به بنده مىگويد: بنده من! آيا مىدانستى- از تو
چه