نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 108
خود دروغگو باشم ، لعنت خدا بر من باد.
4 ـ اگـر زن ادعـاى مـرد را قـبـول نـداشـتـه باشد،
چهار بار مى گويد: (اُشْهِدُ بِاللّهِ اَنّهُ لَمِنَ الكاذِبينَ فى مَقالَتِهِ)؛
يعنى : خدا را گواه مى گيرم كه او (شوهر) در ادعاى خود دروغگواست .
5 ـ آن گـاه مـى گـويـد: (اِنَّ غـَضَبَ اللّهِ
عَلَىَّ اِنْ كانَ مِنَ الصّادِقينَ)؛ يعنى : اگر او در ادعاى خود راستگو باشد،
خشم خدا بر من باشد.[1]
آثار لعان
اگـر لعـان بـا شـروط مـقرّر و به طور صحيح ، انجام
پذيرد و حاكم شرع به صحّت آن حكم دهد، آثار ذيل را به دنبال خواهد داشت :
1 ـ به هم خوردن عقد نكاح و جدايى بين زن و شوهر
(بدون طلاق) ؛
2 ـ حـرمـت ابـدى ، يـعـنـى : آن زن و مـرد هـيـچ
گـاه بـه يـكـديـگـر حلال نمى شوند، حتى با عقد مجدّد.
اين دو اثر در هر (لعان) ـ چه در قذف باشد و چه در
نفى ولد ـ وجوددارد.
3 ـ در لعـان ، بـراى قـذف ، حدّ قذف از مرد و حدّ
زنا از زن ساقط مى گردد. پس اگر مرد به دنـبـال قـذف ، لعـان كرد، ولى زن از لعان
خوددارى نمود، مرد از حدّ قذف نجات مى يابد و به زن حـدّ زنـا زده مـى شـود؛ زيـرا
لعـان مـرد بـه مـنـزله چـهـار شـاهـد عادل است .
4 ـ در لعـان بـراى نـفـى ولد، نـسـبـت بـيـن آن
بـچـه و مـرد و خويشاوندان او قطع مى شود و از هـمـديـگـر ارث نـمـى بـرند، ولى
نسبت ميان بچه ومادرش و خويشاوندان او قطع نمى شود و از همديگر ارث مى برند.[2]
[1] تـحـريـرالوسـيـله ، ج 2، ص 361 و 362، مسائل
11ـ15.