نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 117
احـكـام (عـهد) نيز مثل (نذر) است و تنها با نيّت
منعقد نمى گردد، بلكه نياز به صيغه دارد؛ مـانـنـد (عـاهَدْتُاللّهَ) يا (عَلَىَّ
عَهْدُ اللّهِ) و به صورت مطلق يا معلّق بر شرط نيز واقع مى شـود. پـس اگـر كسى به
صورت مشروط يا مطلق با خدا عهد كند كه كار خيرى را انجام دهد يا كـار نـاپـسـنـدى
را تـرك نـمـايـد، واجـب مـى شـود كـه بـه (عـهـد) خـود وفـا كـنـد و اگـر عمل
نكند، گناه كرده و كفاره آن نيز مثل كفّاره نذر است .[1]
استاد مطهرى (ره) پس از اشاره كوتاهى به (اءيمان) و
(نذور) مى نويسند:
فلسفه لزوم عمل به سوگند و وفاى به نذر اين است كه
اين هر دو، نوعى پيمان با خدا است . هـمان طور كه پيمان با بندگان خدا بايد محترم
شمرده شود؛ (اَوْفوُا
بِالْعُقوُدِ)[2] پـيـمان با
خدا نيز بايد محترم شمرده شود. معمولاً افرادى سوگند مى خورند و يا نذر مى كنند
كـه بـه اراده خود، اعتماد ندارند؛ از راه سوگند يا نذر، براى خود اجبار به وجود
مى آورند تا تـدريجا" عادت كنند و تنبلى از آن ها دور شود. اما افراد قوى
الاراده هرگز از اين طرق ، براى خـود اجـبـار بـه وجـود نـمى آورند، براى آن ها
تصميمشان فوق العاده محترم است ؛ همين كه اراده كردند و تصميم گرفتند، بدون هيچ
اجبار خارجى ، به مرحله اجرا در مى آورند.[3]
[1] ر.ك . به : شرائع الاسلام ، ص 262؛ تحرير الوسيله
، ج 2، ص 124.