1ـ نـذر شـكـر: آن اسـت كـه مـتـعـلّق نـذر را
مـشـروط بـه روا شـدن حـاجتى كند؛ مثلاً بگويد:اگر بيماريم خوب شود، زيارت كعبه
براى خدا بر عهده من است .
2ـ نـذر زجر: آن است كه متعلّق نذر را مشروط به
ارتكاب گناه يا ترك واجب و يا مستحبى كند و بـگـويـد: (اگر غيبت كردم ، براى خدا
يك روز روزه خواهم گرفت) يا بگويد (اگر يك بار سيگار بكشم ، بر من لازم است ،
هزار تومان صدقه بدهم .)
3ـ نـذر مـطـلق و بـدون شـرط: آن اسـت كـه مـتـعـلّق
نـذر را بـه چـيزى مشروط نكند؛ مثلاً بگويد: (براى خدا بر عهده من است كه نماز شب
بخوانم) .
مـتـعـلّق نـذر ـ يـعـنـى : كارى را كه انسان نذر مى
كند ـ بايد انجام آن براى او مقدور و ممكن و از نظر شرع مقدس اسلام نيز مطلوب
باشد؛ مثل انجام واجب و مستحب يا ترك حرام و مكروه و يا انجام كـار مـبـاحـى كـه
از جـهـتـى رجـحـان داشـتـه بـاشـد و نـذر كـنـنـده نـيـز همان جهت رجحان را قصد
كند.[3]
اگـر كـسى از روى عمد و اختيار، به نذر خود عمل نكند
گناه كرده است و بايد كفّاره بدهد. كفّاره نـذر عـبـارت اسـت از: اطـعـام شـصـت
فـقـيـر يـا دو مـاه روزه گـرفـتـن و يـا يـك بـنـده آزاد كـردن .[4]
محقّق حلّى (ره) و فقهاى ديگر در ذيل (كتاب النذر)
مبحث (عهد) را نيز مورد بررسى اجمالى قرار داده اند: