نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 115
5 ـ اجاره ، عقد لازم است و هيچ كدام از طرفين بدون
رضايت طرف ديگر، نمى تواند آن را برهم بزند، ولى در جعاله ، هر كدام از طرفين مى
توانند آن را بر هم بزنند، اگر چه پس از شروع بـه كـار بـاشـد. در صـورتـى كـه پـس
از شـروع بـه كـار عـامـل ، جـاعـل ، آن را بـر هـم بـزنـد، بـايـد مـزد مـقـدار
كـارى را كـه انـجـام داده اسـت بـه او بدهند.[1]
10-كتاب الأيمان
(أ يمان) (به فتح الف) جمع (يمين) به معناى سوگند و
قسم است و سه نوع مى باشد:
1ـ سـوگـنـدى كـه بـراى تـاءكـيـد و تـحـقـيـق خـبـر
دادن بـه وقـوع چـيـزى در گـذشـتـه يـا حال يا آينده ادا مى شود؛
2ـ سـوگـنـد (مـنـاشـده) كـه طـلب و سـؤ ال بـا آن
مـقـرون اسـت و مـنـظـور از آن تـحـريـك مسؤ ول بـر بـرآوردن مقصود سائل است ؛
مانند قول سائل : (از تو مى خواهم به خدا كه فلان كار را انجام بدهى .)
3ـ سوگند (عقد) كه به دليل تاءكيد و تحقيق آنچه بر آن
بنا گذاشته شده ، به آن التزام پـيـدا شـده اسـت ؛ از قـبـيـل انـجـام كـارى يـا
تـرك آن در آيـنـده ؛ مثل اين كه بگويد: (قسم به خدا كه حتماً روزه مى گيرم : يا
(مصرف دخانيات را ترك مى كنم)
در مـيـان ايـن سـه نـوع سـوگـنـد، بـدون تـرديـد،
قـسـم اول مـنـعـقـد نـمى شود و چيزى هم برآن مترتّب نيست ، غير از گناه در جايى
كه خبر دادنش دروغ عـمـدى بـاشـد. نـوع دوم نـيز منعقد نمى شود و چيزى از گناه يا
كفّاره بر آن بار نمى شود. اما نوع سوم همان است كه با اجتماع شروط، منعقد مى شود
و اطاعت و وفاى آن واجب و بر مخالفت با آن حرام مى باشد مخالفت آن كفّاره مترتّب
مى شود.[2]
11-كتاب النّذر
(نـذر) در لغـت ، بـه مـعناى وعده دادن به خير و يا
شرّ است و در اصطلاح فقهى ، نوعى
[2] همان ، ج 2، ص 111؛ نوع ديگرى از (قسم) وجود
دارد كه در مقام مرافعه و اثبات حقى يا نفى حقى نزد حاكم شرع انجام مى شود و شروط
خاصى دارد. براى توضيح بيش تر، ر. ك . به همان ، ج 2، ص 427ـ430 .
نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 115