نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 114
5 ـ الفاظ اقرار بر مطلب مورد نظر دلالت صريح داشته
باشد و يا ظاهر در آن باشد و مقر، جـمـلات مـبـهـم و دو پـهـلو بـه كـار نـبـرد.
تـشـخـيـص ايـن در هـر زبـان ، بـا عـرف اهل همان زبان است .
6 ـ مضمون اقرار مُقرّ به ضرر خودش باشد، نه به ضرر
ديگرى .[1]
9-كتاب الجعاله
(جـعـاله) آن اسـت كـه قـرار بـگـذارنـد در مـقـابـل
انـجـام كـارى صـحـيـح و عـقـلايـى ، مـال معيّنى را بدهند، مثلا، كسى اعلان كند:
(هر كس كتاب گم شده مرا پيدا كند، هزار تومان به او مـى دهـم) و يـا (هـر كـس
كتاب يا مقاله اى بنويسد به او جايزه مى دهم .) به كسى كه اين قـرار را مـى گـذارد
(جـاعـل) و بـه شـخـصـى كـه آن كـار را انـجـام مـى دهـد (عامل) مى گويند.[2]
تفاوت (جعاله) با (اجاره)
(جعاله) شباهت بسيارى با اجاره (اجير كردن كسى براى
انجام كارى) دارد، ولى تفاوت هايى نيز با آن دارد كه به شرح ذيل است :
1 ـ اجاره از (عقود) است ، ولى جعاله از (ايقاعات)
مى باشد.
2 ـ در اجـاره ، (اجـيـر) بـايـد مـعـيـّن بـاشـد،
ولى در جـعـاله ، مـمـكـن اسـت (عامل) غير معيّن هم باشد.
3 ـ در اجـاره ، پس از اجراى صيغه ، اجير، مالك مزد و
اجير گيرنده ، مالك كار او مى شود، ولى درجـعـاله تـا وقـتـى كـه عـامـل كـار را
تـمـام نـكـرده اسـت ، جاعل به او بدهكار نمى شود.
4 ـ در اجـاره ، بـايـد مـقـدار كار اجير مشخص و
معلوم باشد، ولى در جعاله ، اگر نوع كار معلوم باشد مجهول بودن جزئيات آن اشكالى
ندارد.
[1] ر.ك . بـه : تـحـريـر الوسـيـله ، ج 2، ص 49ـ55،
مسائل 1، 3، 4 و 8.