هر گاه خداوند خير و سعادت بنده اى را بخواهد او را
در دين ، بصير و آگاه مى گرداند.
بنابر اين ، «فقه) در لسان قرآن كريم و روايات اسلامى
، مفهومى گسترده دارد و عبارت از شـنـاخـتـى عـميق و وسيع نسبت به همه معارف دينى
و دستورهاى اسلامى است و به بخش خاصى اختصاص ندارد، ولى به تدريج ، در اصطلاح
علما، به خصوص فقها، فقط به »فقه الاحكام) اخـتـصـاص يـافـتـه اسـت و امـروزه
از كـلمـه »فـقـه) فـقـط مسائل عملى اسلام از واجب و حرام و مانند آن ها به نظر مى
آيد.
تـوضـيـح ايـن كـه عـلمـاى اسلام با الهام از برخى
روايات ، تعاليم اسلامى را به سه بخش »عـقـايـد)، »اخـلاق) و (احكام و قوانين
عملى) تقسيم كرده اند. آنان كلمه (فقه) را فقط در مـورد (احـكـام و قـوانـيـن
عـمـلى اسـلام) بـه كـار بـرده انـد؛ شـايـد بـه ايـن دليـل كه در صدر اسلام ،
مسائل عملى بيش تر مورد توجّه و پرسش مردم بوده است . از اين رو، كسانى كه در اين
گونه مسائل تخصّص دارند به عنوان (فقيه) شناخته مى شوند.
فـقـه ، عـبـارت از عـلم بـه احـكـام فـرعـى شـريـعـت
از روى (مـنـابـع و) دلايل تفصيلى آن است .
عـبـارت (الاحـكـام الشـّرعـيـّه) در تـعـريـف
مـزبـور، احـكـام عـقـلى از قـبـيـل فـلسـفـه و مـانـنـد آن ، كـلمـه
(الفـرعـيـّه) اصـول ديـن و مسائل اعتقادى اسلام و جمله (عن ادلّتها التّفصيليّة)
علم