نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 61
اقسام عمره
عمره را دو گونه مى توان انجام داد:
1ـ عـمـره
تـمـتـّع : كـه بـايـد در يـكـى از مـاه هـاى حـج (شـوال ، ذيـقـعـده
و دهـه اول ذى حجّه) انجام داده شود و پس از انجام آن ، از مكّه بيرون نرود تا در
هشتم ذى الحجّه ، احرام حج ببندد.
اعـمـال عـمره تمتّع عبارت است از: احرام در يكى از
پنج ميقات معيّن شده [1]، طواف خانه كعبه ، نماز طواف ، سعى بين صفا و مروه و
تقصير (گرفتن مقدارى از مو و يا ناخن) .
2ـ عمره
مفرده : اين عمره را در طول سـال مـى تـوان انجام داد و اعمال آن
نيز همان اعمال پنج گانه عمره تمتّع است ، به اضافه دو عمل ديگر كه عبارت است از:
طواف نسا و نماز آن .
در كتاب مناسك حجّ امام خمينى (ره) آمده است :
عـمـره هـم مانند حج به دو قسم (واجب) و (مستحب)
تقسيم مى شود و در تمام عمر، يك بار بر شـخـص مـسـتـطيع واجب مى شود و وجوب آن
مانند حج ، فورى است . در وجوب عمره ، استطاعت حج مـعـتـبـر نـيست ، بلكه اگر كسى
براى عمره مستطيع باشد، ولى براى حجّ مستطيع نباشد، واجب اسـت عـمـره را بـه جا
آورد، چنان كه عكس آن نيز صادق است ؛ به اين معنا كه اگر شخص براى حـج اسـتـطـاعـت
داشـتـه بـاشد ولى براى عمره مستطيع نباشد، بايد حجّ به جا آورد، لكن بايد مـعـلوم
بـاشـد كـه بـراى كـسـانـى كـه از مـكـّه دور هـسـتـنـد ـ مـثـل ايـرانـيـان كـه
وظـيفه آن ها حجّ تمتّع است ـ هيچ گاه استطاعت حج از استطاعت عمره و استطاعت
عـمـره از اسـتـطـاعـت حـجّ، جـدا نـيـسـت ؛ چـون حـجّ تـمـتـّع مـركـّب از هـر دو
عـمـل است ، بر خلاف كسانى كه در مكّه يا نزديك آن هستند كه وظيفه آن ها حج و عمره
مفرده است و نسبت به آن ها استطاعت براى يكى از دو عمل تصوّر مى شود.
بـراى كـسـى كـه مـى خواهد داخل مكّه شود، واجب است
با احرام وارد شود و براى احرام بايد نيّت عـمـره يـا حـج داشـتـه بـاشـد و اگر
وقت حج نيست و مى خواهد وارد مكّه شود، واجب است