نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 60
كيلومتر) يا بيش تر باشد.
اعمال حجّ تمتع عبارت است از: احرام در مكّه ، وقوف
در سرزمين عرفات ، وقوف در مشعر الحرام ، رمـى جـمـره عـقبه ، قربانى ، حلق يا
تقصير، طواف حج ، نماز طواف ، سعى بين صفا و مروه ، طواف نسا، نماز طواف نسا،
بيتوته در منا و رمى جمرات در روز يازدهم و دوازدهم ذى الحجّة .(در بعضى موارد روز
سيزدهم ذى الحجّة نيز لازم است .)
2ـ حـجّ
اِفـراد: وظـيـفـه كـسـانـى اسـت كـه فـاصـله وطـن آنـان بـا
مـكـّه كـم تـر از 48 ميل باشد و اعمال آن نيز مثل اعمال حجّ تمتّع است ، با اين
تفاوت كه قربانى در حجّ تمتع ، واجب و در حجّ اِفراد، مستحب است . همچنين در حجّ
تمتع ، بايد پيش از حج ، عمره تمتّع (كه توضيح آن خواهد آمد) انجام داده شود و
گرنه حج صحيح نيست ، ولى در حج افراد، بايد پس از اتمام حج ، عمره مفرده انجام
داده شود، اگر چه پس از ماه ذى الحجّه باشد.
3ـ حـجّ
قـِران : ايـن حـج نـيـز وظـيـفـه كـسـانـى اسـت كـه فـاصـله آن
هـا بـا مـكـّه كـم تـر از 12 ميل باشد؛ يعنى : ساكنان مكّه و اطراف آن بين حجّ
اِفراد و حجّ قِران مخيّرند.
تـفـاوت حـجّ قـران بـا حـجّ افـراد ايـن اسـت كـه در
حجّ قران ، بايد (سوق هَدْى) كند؛ يعنى : قربانى همراه خود ببرد، اِشْعار و تقليد
هم مستحب است .[1]
8-كتاب العمره
(عـمـره) و (اعـتـمـار) در لغت ، به معناى قصد كردن و
اراده مكان آباد و نيز به معناى زيارت كردنى است كه موجب تجديد دوستى شود. در
شريعت اسلام ، عمره عبارت است از: قصد مخصوص براى انجام اعمال خاص .[2]
بـه كـسـى كـه براى عمره احرام ببندد (مُعتمِر) گفته
مى شود، همچنان كه به مُحرم براى حج (حاج) مى گويند.
[1] ر.ك . به : شرائع الاسلام ، محقق حلّى ، ص 67 و
68.
[2] ر.ك . به : مفردات الفاظ قرآن ، واژه (عمر)؛
مصطلحات الفقه ، ص 380.
نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 60