(صـلح) عـبـارت است از سازش و موافقت بر انجام كارى ؛
مانند تمليك عين يا منفعتى يا اسقاط دين و يا حقى و شرط نيست پيش تر نزاعى واقع
شده باشد.[1]
صـلح مـمـكـن اسـت در مـقـابـل عـوضـى يـا بـدون آن
انـجـام گـيـرد. صـلحـى را كـه در مـقـابل عوض انجام مى گيرد (صلح معوّض) مى
نامند و صلحى كه بدون عوض باشد (صلح غـيـر معوّض) نام دارد هر دو صلح (اگر با شروط
مقررّ انجام گيرد) صحيح است ، مگر اين كه حـلالى را حـرام و يا حرامى را حلال
كند،[2] همچنان كه در حديثى از پيامبراكرم 6 مى خوانيم :
هـر نـوع صـلحـى در بـيـن مـسـلمـانـان جـايـز اسـت ،
مـگـر صـلحـى كـه مـوجـب حلال شدن حرام يا حرام شدن حلالى گردد.
بنابراين ، صلحى كه بر خلاف دستورات دينى و يا بر
خلاف مصالح مسلمانان باشد صحيح نيست .
اگر كسى مقدار بدهى خود را بداند و طلبكار او نداند،
چنانچه طلبكار طلب خود را به كم تر از مـقـدارى كـه هـست ، صلح كند، صحيح نيست و
بدهكار نسبت به مقدار اضافى