نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 85
سرمايه است ، شبيه هم هستند، با اين تفاوت كه :
مضاربه شركت كار و سرمايه براى تجارت است .
مزارعه شركت كار و سرمايه براى كشاورزى و زراعت است .
مساقات شركت كار و سرمايه در باغ دارى است .
اسـتـاد شـهـيـد مـطـهـرى پـس از مـعـرفـى هر سه
عنوان ، درباره تفاوت اين گونه شركت ها با رباخوارى مى گويند:
اين نكته لازم است يادآورى شود كه در شركت سرمايه و
كار، (خواه به صورت مضاربه و خواه به صورت مزارعه يا مساقات) نظر به اين كه سرمايه
به مالك تعلّق دارد، هر گونه خطر و زيـانـى كـه مـتـوجه سرمايه شود، از مال صاحب
سرمايه است و از طرف ديگر، سود سرمايه قطعى نيست ؛ يعنى : ممكن است سود كمى عايد
شود و ممكن است هيچ سودى عايد نشود.
صاحب سرمايه تنها در صورتى كه سودى عايد شود (چه كم و
چه زياد)، در همان سود، سهيم و شـريـك خـواهـد شـد. ايـن اسـت كـه سـرمـايـه دار
نـيـز مـانـنـد عـامـل ، مـمـكـن اسـت سـودى نـبـرد و مـمكن است احيانا"
سرمايه اش تلف شود و از بين برود و به اصطلاح ،(ورشكست) شود.
ولى در جهان امروز، بانكداران به صورت (ربا)، منظور
خود را عملى مى سازند و در نتيجه ، سـود مـعـيـّن در هـر حـال مـى بـرنـد، خـواه
عـمـليـات تجارى يا كشاورزى يا صنعتى ، كه با آن سـرمـايـه صـورت مـى گـيـرد، سود
داشته باشد و خواه نداشته باشد. فرضا" سود نداشته بـاشـد عـامل (مباشر) مجبور
است ولو با فروختن خانه خود، آن سود را تاءمين نمايد. و همچنين در ايـن نـظـام ،
هـرگـز سـرمايه دار ورشكست نمى شود؛ زيرا بر اساس نظام ربوى سرمايه دار سـرمـايـه
خـود را در ذمـّه عـامـل و مـبـاشـر بـه صـورت قـرض داده اسـت و در هـر حال ، دين
خود را مطالبه مى كند، هر چند تمام سرمايه از بين رفته باشد.
در اسـلام ، اسـتـفـاده از سـرمـايـه بـه صـورت ربـا
ـ يـعـنـى ايـن كـه سـرمـايـه دار پول خود را به صورت قرض به عامل و مباشر بدهد و
دين خود را به علاوه مقدارى سود در هر حال بخواهد ـ اكيدا" و شديدا"
ممنوع است .[1]
[1] آشنايى با علوم اسلامى ، ج 3 (فقه) ، ص 100ـ101.
نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 85