نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 94
مـى شـود)، راه و رسـم نـيـكـى كـه در زمـان خود
تاءسيس كرده و پس از مرگ او نيز همچنان مورد عمل قرار مى گيرد و فرزند صالحى كه
براى او دعا( و استغفار) مى نمايد.
وقف به لحاظ موقوف عليه (مورد مصرف وقف) ، به دو نوع
(وقف عام) و (وقف خاص) تقسيم مى شود:
(وقـف عـام) آن اسـت كـه بـر جـهـت عـام مـثـل مـسـاجـد
و مـدارس و يـا بـر عـنـوان عـامـّ مثل فقرا و ايتام وقف شود.
(وقـف خـاص) آن اسـت كـه بـر شـخـصِ يـا اشـخـاص
مـخـصـوص مثل فرزندان و نوادگان واقف ياديگرى وقف شود.[1]
در اين كه آيا در وقف ، قصد قربت شرط است يا نه ،
نظرات فقها گوناگون است ؛ امام خمينى (ره) قصد قربت را شرط ندانسته ، فرموده اند:
اقـوا ايـن اسـت كـه در وقـف ـ حتى در وقف عام ـ قصد
قربت شرط نيست ، اگر چه احتياط اقتضا مى كند كه در همه اقسام وقف ، قصد قربت را
شرط بدانيم .[2]
ب ـ صدقه
(صـدقـه) عبارت است از: مقدار مالى كه آن را از
دارايى خود خارج كنند و با قصدقربت ، به مستمندان بدهند و دو نوع است : واجب (زكات
مال و زكات فطره) و مستحب .[3]
امام خمينى (ره) پس از نقل چند روايت در فضيلت صدقه
مستحبى ، مى نويسند:
1ـ در تـحـقـّق صدقه ، قصد قربت شرط است ، ولى عقد
خاصّى در آن معتبر نيست ، بلكه با هر لفظ و عملى كه از دادن مال به طور مجّانى و
با قصد قربت حكايت كند، صدقه محقّق مى شود. قـبض (گرفتن) و اقباض (دادن) نيز در آن
شرط است ؛ يعنى : تا زمانى كه مالى را به فقير نـداده و او تـحـويل نگرفته ، صدقه
محقّق نشده است ، اگر چه با لفظ، عقد
[1] ر.ك . به : تحرير الوسيله ، ج 2، ص 70 ،مساءله
34.