نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 95
صدقه را خوانده باشد.
2ـ پـس از آن كـه فـقـير صدقه را تحويل گرفت ، پس
گرفتن آن جايز نيست ، اگر چه طرف بيگانه باشد.
3ـ صـدقـه سـيـّد بـه سـيـّد و غـيـر سـيـّد جـايـز و
حـلال اسـت ، اگـر چـه مـثـل زكـات واجـب بـاشـد، ولى از غـيـر سـيـّد بـه سـيـّد،
صـدقـه مـسـتـحـبـى حلال و صدقه واجب حرام است .
4ـ صـدقـه دهـنده بايد بالغ و عاقل باشد و سفيه يا
ورشكسته نباشد. پس صدقه كودك اگر چه ده ساله باشد، صحيح نيست .
5ـ در گـيـرنـده صـدقه مستحبى ، احتياج شرط نيست ،
همچنين شيعه يا مسلمان بودن آن نيز شرط نـيـسـت . بـنـابـراين ، صدقه دادن به شخص
غنى ، سنّى و كافر ذمّى نيز جايز است ، اگر چه خويشاوند نباشد.[1]
15- كتاب السّكنى و
الحبس
(حـبـس) آن است كه كسى منافع ملك خود را در موردى
تعيين كرده و طبق آنچه معيّن نموده مصرف شـود؛ مـثـل ايـن كـه آن را در يـكـى از
راه هـاى خـيـر و مـحـل هـاى عـبـادت از قبيل كعبه معظمه يا مساجد و مشاهد مشرفه
حبس نمايد.[2]
(سكنى) آن است كه حق سكونت در خانه اى را براى شخصى
قرار دهد و سه صورت دارد :
1 ـ بـراى سـكـونـت در خانه ، مدت تعيين نكند؛ در اين
صورت ، پس از يك روز سكونت ، هر گاه خواست ، مى تواند ساكن را از خانه بيرون كند.
به اين (سُكنى) گفته مى شود.
2 ـ مـدت سـكـونـت تـا پـايـان عـمـر صـاحب خانه يا پايان
عمر سكونت كننده تعيين شود؛ در اين صورت ، پيش از انقضاى مدت ، كسى نمى تواند او
را از خانه بيرون كند و به اين
[1] ر.ك . بـه : تـحـريـر الوسـيـله ، ج 2، ص 90 و
91، مسائل 1ـ5.