نام کتاب : بیت المال و حقوق آن نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 32
از حضرت امام باقر 7 نقل شده است كه خداوند
تبارك و تعالى نماز و زكات راقرين يكديگر ساخته و فرموده است: «وَ أَقيمُوا
الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ» (بهياد داريد نماز را و بپردازيد زكات را)، پس آن
كس كه نماز را بهپا مىدارد ولى زكات را نمىپردازد، گويى كه نماز را هم بهپا
نداشته است.» [1]
از آيههاى قرآنى چنين برمىآيد كه زكات نيز چون
نماز، تنها به امت اسلامى اختصاص ندارد، بلكه امتهاى پيشين نيز موظف به پرداختن
آن بودهاند.
و آن هنگام كه از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خدا
را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و درويشان نيكى كنيد و به
مردمان سخن نيك گوييد و نماز بخوانيد و زكات بدهيد ولى جز
[1] - وسائل الشيعه، محمد بن حسن، حر عاملى، ج
9، ص 22. در روايتهاى ديگرى آمده است كه پرداختن زكات نشان
بخشندگى و خوددارى از آن، نشانۀ بخل ورزيدن است. همچنين بر اين نكته تأكيد
شده است كه پرداختن زكات هيچگاه موجب كاستى مال زكات دهنده نمىشود و بر مال كسى
هم كه از دادن آن خوددارى مىورزد چيزى افزوده نمىگردد. از اين بالاتر، ثروتمندان
با پرداختن زكات، اموالشان را بيمه مىكنند و طبق يك روايت، اگر مالى در دريا يا
خشكى تلف گردد، دليلش را بايد در خوددارى از پرداخت زكات جست و جو كرد. براى آگاهى
بيشتر ر. ك. وسايل الشيعه، ج 9، باب «زكات»