همانا زكات براى آزمايش توانگران و تأمين هزينه زندگى
تهيدستان وضع گرديدهاست. چنانچه مردم زكات مالشان را بپردازند، هيچ مسلمانى
تهيدست نمىماند و از حقى كه خداوند به نفع او واجب ساخته توانگر مىشود؛ و همانا
مردم تهيدست نمىشوند، نيازمند نمىشوند، گرسنه نمىشوند، عريان نمىشوند، مگر به
گناه توانگران و شايسته است كه خداوند تبارك و تعالى رحمت خود را از مانع زكات باز
گيرد. به آن خدايى كه خلايق را آفريد و روزى را بسط داد سوگند ياد مىكنم كه هيچ
مالى در خشكى و دريا تباه نمىشود، مگر به ترك زكات و هيچ شكارى در خشكى يا دريا
به دام نمىافتد مگر به ترك تسبيح در آن روز، همانا محبوبترين مردم در نزد خداوند
گشاده دستترينِ آنان است و سخاوتمندترين مردم كسى است كه زكات مالش را بپردازد و
نسبت به آنچه از اموالش كه خداوند براى مؤمنان واجب ساخته است بخل نورزد.
موارد مشمول پرداخت زكات در قرآن كريم ذكر نشده است؛
و فقيهان با استناد بهروايتهاى دينى آنها را مشخص كردهاند، هر چند كه در اين