نام کتاب : بیت المال و حقوق آن نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 44
مىگردد. در حالى كه خراج در كفر و اسلام مىتواند
برقرار باشد. [1]
پيش از بيان تفصيلى مبحث خراج اشاره به دو نكته ضرورى
مىنمايد:
1- درباره گرفتن خراج به معناى اصطلاحى و يا موارد
مصرف آن در قرآن كريم چيزى نيامده، هر چند كه لفظ خراج آمده است [2]. از اين رو
تنها مأخذ و منبع مورد استناد فقيهان نخستين اسلامى «سيره رسول خدا 6» بود كه آن هم از اندازه رفتار ايشان با ساكنان چند شهر محدود فراتر
نمىرفت.
2- چنانكه مىدانيم، در شبه جزيره عربستان، زمين
كشاورزى اندك است و مردمش در هنگام ظهور اسلام، جز در جاهايى مثل مدينه، خيبر،
فدك، وادىالقرى و تيماء، از راه دامدارى و تجارت روزگار مىگذرانيدند.
بنابراين طبيعى بود كه با نظام زميندارى، آشنايى
چندانى نداشته باشند.
از اين رو پس از فتح سرزمينهاى آباد و قابل كشت و
زرع در برابر مسألهاى قرار گرفتند كه نه در شريعت پاسخ آن به روشنى آمده بود و نه
خودشان در اين كار پيشينهاى داشتند. اين بود كه با همان شيوه معمول در سرزمينهاى
فتح شده رفتار كردند و سعى داشتند كه اين كار با سيره پيامبر 6
نيز مغايرت پيدا نكند.
پس از فتح ايران، مسلمانان مانده بودند كه آيا
زمينهاى زراعى را نيز مانند ديگر غنايم تقسيم كنند، يا آن كه همچنان در اختيار
صاحبانشان