responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حقوق جزایی اسلام نویسنده : یوسفیان،نعمت الله    جلد : 1  صفحه : 17

با تعاليم اخلاقى، سطح آگاهى و فرهنگ مردم را بالا ببرد و بدين وسيله نابسامانيهاى اجتماعى را رفع كند و وقوع جرايم را از بين برده و يا به حداقل برساند. از اين رو، مى‌توان گفت: حقوق جزايى اسلام آخرين راه درمان در جهت تأديب و تربيت افراد، اصلاح جامعه، حفظ ارزشهاى انسانى، از بين بردن نابسامانيهاى اجتماعى و بر قرارى نظم و امنيت است.

ضرورت اجراى حقوق جزايى‌

اجراى حقوق جزايى اسلام در جامعه يكى از ضرورى‌ترين مسائل اجتماعى اسلام است. هيچ اجتماعى بدون آن از امنيت جانى، مالى، عقيدتى، ناموسى و آبرويى برخوردار نخواهد بود. ازاين رو، مجازات افراد جنايتكار، بريدن دست دزد در صورت اجتماع شرايط، اجراى حدّ بركسى كه عفت و اخلاق عمومى جامعه را با كارهاى نامشروع لكّه‌دار كرده و ... موجب مصون ماندن جامعه از گزند بزهكاران و پاكسازى و حيات اجتماعى است، چنان كه در روايات اسلامى اجراى حدود و قوانين الهى در جهت پاكيزگى محيط اجتماعى با بارش بارانهاى مداوم در پاكسازى محيط طبيعى تشبيه شده و حتى سودمندتر از آن شمرده شده است. رسول خدا صلى‌الله عليه وآله فرمود:

«اقامَةُ حَدٍّ خَيْرٌ مِنْ مَطَرِ ارْبَعْينَ صَباحًا» [1]

اقامه حدى از حدود الهى از چهل روز باران بهتر است.

حضرت موسى‌بن‌جعفر 7 نيز در ذيل آيه ( يُحْيِى اْلَارْضَ بَعْدَ مَوْتِها) [2] فرمود:

منظور از احياى‌زمين در اين‌آيه، احيا با نزول‌باران نيست، بلكه‌منظور اين‌است كه خداوند تعالى مردانى را بر مى‌انگيزد كه عدالت (دادگرى) را احيا مى‌كنند و در نتيجه زمين با احياى عدل، جان مى‌گيرد و زنده مى‌شود و اقامه حد در زمين از باران چهل روز


[1] - وسائل الشيعه، ج 18، ص 308، بيروت

[2] - حديد ( 57)، آيۀ 17 (خداوند زمين را پس از مردنش زنده مى‌كند)

نام کتاب : حقوق جزایی اسلام نویسنده : یوسفیان،نعمت الله    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست