نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 100
كه براى وظايف عبادى قانون دارد، براى امور اجتماعى و
حكومتى قانون و راه و رسم دارد. حقوق اسلام يك حقوق مترقى و متكامل و جامع است.
كتابهاى قطورى كه از ديرزمان در زمينههاى مختلف حقوقى تدوين شده، از احكام قضا و
معاملات و حدود و قصاص گرفته، تا روابط بين ملّتها و مقررات صلح و جنگ و حقوق
بينالمللى عمومى و خصوصى، شمّهاى از احكام و نظامات اسلام است. هيچ موضوع حياتى
نيست كه اسلام تكليفى براى آن مقرّر نداشته و حكمى درباره آن نداده باشد. [1]
ج- جهان شمولى
امام راحل قدس سره، فقه را زنده، پويا، جامع و كامل،
جهان شمول و جوابگوى نيازهاى بشريت براى ابديّت مىدانست و بر اين باور بود كه
منابع فقه اسلام به واسطه ريشه داشتن در وحى، جاودانه است و تفكر و تعمق در آن به
شكل شايسته، فراگير و قانونمند و تطبيق ضرورتها و حاضر كردن آن در صحنه مسائل
عملى نظام اجتماعى و نيازهاى امّت اسلامى لازم بوده و پايانناپذيرى اين منابع،
نشانه حقانيت اسلام و جهان شمولى آن است.
امام خمينى قدس سره با شيوه جمودنگرى، محصور بودن در
چهار ديوار تعبّدات لفظى و خروج فقه از جهان شمولى سخت در ستيز بود و با توجه به
چنين نظرگاهى در پاسخ به نامه يكى از فضلاى حوزه مىنويسد:
لازم است از برداشت جنابعالى از اخبار و احكام الهى
اظهار تأسف كنم. بنابر نوشته جناب عالى زكات تنها براى مصارف فقرا و ساير امورى
است كه ذكرش رفته است و اكنون كه مصارف به صدها مقابل آن رسيده است راهى نيست؟!
رهان- شرطبندى- در سبق و رمايه مختص است به تير و كمان و اسبدوانى و امثال آنكه
در جنگهاى سابق به كار گرفته مىشده است، و امروز هم تنها در همان موارد است؟!
... و بالجمله آنگونه كه جناب عالى از اخبار و روايات برداشت داريد، تمدن جديد
بكلّى بايد از بين برود و مردم، كوخنشين بوده و يا براى هميشه در صحراها زندگى
نمايند! [2]
[1] - ولايت فقيه (حكومت اسلامى)، امام خمينى،
چاپ دوم، ص 6