نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 101
و در نامه بعدى مىنويسد:
ما بايد سعى كنيم تا حصارهاى جهل و خرافه را شكسته،
تا به سرچشمه زلال اسلام ناب محمّدى 6 برسيم و امروز، غريبترين
چيزها در دنيا، همين اسلام است و نجات آن قربانى مىخواهد. دعا كنيد من نيز يكى از
قربانىهاى آن گردم. [1]
د- عينى و عملى بودن
فقه عينى و عملى از نظر حضرت امام قدس سره، فقهى است
كه تنها در كتابها و سينه علما مستور نباشد و در صحنه زندگى عملى فرد و جامعه
ظهور كند، پاسخگوى معضلات باشد، توانِ ساماندهىِ دينى زندگى مسلمانان را داشته و
در آنها قدرت برخورد بهوجود آورد؛ بعلاوه اينكه از پشتوانه عملىِ مستحكم فقيه
نيز برخوردار باشد. چنين فقهى عرصه را بر جهانخواران تنگ نخواهد كرد و مجالى براى
سلطه و تجاوزِ آنان باقى نخواهد گذاشت و چنان فقيهى خار چشم آنها بوده، بيشتر از
صدها نفر عابد، رعب آنها را برمىانگيزاند.
امام خمينى قدس سره در پيام خود به حوزويان مىنويسد:
همه ترس استكبار از همين مسأله است كه فقه و اجتهاد
جنبه عينى و عملى پيدا كند و قدرت برخورد در مسلمانان بهوجود آورد. [2]
فتواى تاريخى ايشان در مورد حكم قتل سلمان رشدى
نويسنده مرتدّ كتاب آيات شيطانى نمونه بارزى از تجلّى عينى و عملى فقه است و همه
شاهد بوديم كه چگونه مسلمانان غيرتمند را بر ضد جهانخواران شوراند و خواب راحت را
از چشم آنها ربود.
امام راحل قدس سره از مسامحهكارى در تحققّ عملى چنين
فقهى احساس خطر كرده، در پيام خود خطاب به مراجع اسلام و روحانيون سراسر كشور
مىفرمايد:
ترس من اين است كه تحليلگران امروز ده سال ديگر بر
كرسى قضاوت بنشينند و بگويند كه بايد ديد فتواى اسلامى و حكم اعدام سلمان رشدى
مطابق اصول و قوانين