نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 102
ديپلماسى بوده است يا نه؟ و نتيجهگيرى كنند كه چون
بيان حكم خدا آثار و تبعاتى داشته است و بازار مشترك و كشورهاى غربى عليه ما موضع
گرفتهاند، پس بايد خامى نكنيم و از كنار اهانتكنندگان به مقامِ مقدّس پيامبر و
اسلام و مكتب بگذريم! [1]
پس از اين بيانات، سفارش مىكند:
ما بايد بدون توجه به غرب حيلهگر و شرق متجاوز و
فارغ از ديپلماسى حاكم بر جهان درصدد تحقّق فقه عملى اسلام برآييم والّا مادامى كه
فقه در كتابها و سينه علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نيست. [2]
از آنجا كه تحقق چنين فقهى نياز به پشتوانه مستحكم
دارد، با ترغيب نيروهاى جوان و پر شور به عملى ساختن فقه غنى شيعه، پشتيبانى خود
را از آن بيان كرده، مىفرمايد:
وَاللَّهِ اگر جوان بودم و قدرت حركت داشتم شخصاً
مىرفتم و او [سلمان رشدى] را مىكشتم. [3]
ه- تئورى اداره انسان و اجتماع
امام خمينى قدس سره معتقد بود كه فقه يك برنامه كامل
و جامع براى زندگى مردم است كه توانِ اداره انسان و اجتماع را دارد و اين برنامه
با احتياجات انسان، هماهنگ و موافق است، [4] و بهترين شيوه زندگى و مايه تأمين
سعادت دنيوى و اخروى انسان شمرده شده، در هر زمانى قدرت پاسخگويىِ نيازهاى فرد و
جامعه را دارد. ايشان براساس چنين ديدگاهى از فقه مىفرمايد:
بايد دنيا بفهمد كه اسلام، برنامه دارد. اسلام براى
همهچيز، براى همه زندگىها برنامهدارد ... بايد آنطورى كه هست احكام اسلام را
معرفى كرد، گفت به دنيا كه ما