نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 103
يك چنين كالاى بزرگى داريم. يك چنين قوانين مترقى
داريم. محتاج نيستيم به اينكه در قوانينى به كس ديگر مراجعه كنيم .... [1]
در جاى ديگر مىفرمايد:
اسلام نسبت به تمام شؤون مادى و معنوىِ انسان، حكم
دارد. درباره چيزهايى كه در رشد معنوى و تربيت عقلانى انسان دخيل است. احكام دارد
و در مرتبه پايينتر هم كه مرتبه اخلاق باشد، دستورات اخلاقى و تربيتهاى اخلاقى
دارد، در مرتبه معاش هم قانون دارد براى انسان فى نفسه و در رابطه با همسر و اولاد
و همسايه و هموطن و همدين و نسبت به كسى كه مخالف دين اوست، احكام دارد، قبل از
اينكه تولّدى در كار باشد و قبل از ازدواج تا وقت ازدواج و حمل و تولد و تربيت در
بچگى تا حد بلوغ و حدّ جوانى تا وقت پيرى و تا وقت مردن. [2]
به تصريح امام راحل قدس سره فقه ما غنىترين فقه و
قانون در دنياست و چنين فقهى در دنيا- در ميان مسلمانان و غير مسلمانان- وجود
ندارد. چنين فقهى بايد در صحنه زندگى مردم حضور فعّال داشته باشد و براى هر رخدادى
كه در حيطه موضوعات فقهى ظهور مىيابد، پاسخى در خور و متقن داشته باشد، بهعبارت
ديگر بايد در تمامى زواياى زندگى بشريت، حضور يابد و در برخورد با تمامى معضلات
اجتماعى، سياسى، نظامى و فرهنگى قدرتِ ارائه راه حلّ داشته باشد. به تعبير امام
قدس سره كه فرمود:
فقه، تئورى واقعى و كامل اراده انسان و اجتماع، از
گهواره تا گور است. [3]
گفتنى است كه وقتى فقه مىتواند متّصف به چنين وصفى
باشد كه در كنار عنصر اجتهاد مترقى و بالنده قرار گيرد و براساس آگاهى از زمان و
مكان و شرايط حاكم بر روابط اجتماعى، سياسى و اقتصادى، پاسخگويى رويدادهاى نوين
زندگى باشد و جامعه را اداره كند.