نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 108
نفع مسلمانان برنامهريزى كند كه وحدت رويه و عمل
ضرورى است و همين جا است كه اجتهاد مصطلح در حوزهها كافى نمىباشد .... [1]
رمز اين ناتوانى و عدم كفايت را بايد در «محصور شدن
در چهار ديوارى مدارس و محافل حوزوى»، «توجه نكردن به واقعيتها و تحولاتى كه در جوامع
رخ مىدهد»، «عدم توجه به جامعيت فقه و ابعاد گوناگون آن»، «دخالت ندادن دو عنصر
تعيين كننده زمان و مكان در استنباط» و «عدم شناخت درست حكومت و ولايت مطلقه فقيه
و جايگاه واقعى آن در معادلات اجتهادى» جستجو كرد. امام راحل قدس سره مىفرمود:
مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى
مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل قبول نيست كه مرجع و مجتهدش بگويد من در مسائل
سياسى اظهار نظر نمىكنم. آشنايى به روش برخورد با حيلهها و تزويرهاى فرهنگ حاكم
بر جهان، داشتن بصيرت و ديد اقتصادى، اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر
جهان، شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكته شده آنان و درك موقعيت و
نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايهدارى و كمونيزم كه در حقيقت استراتژى حكومت بر جهان
را ترسيم مىكنند، از ويژگىهاى يك مجتهد جامع است. [2]
بنابراين، كاستى اصلى اجتهاد مرسوم در بىتوجهى به
نقش عنصر زمان و مكان در اجتهاد است. چنانكه امام قدس سره در پيامى خطاب به اعضاى
محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام فرمود:
يكى از مسائل بسيار مهم در دنياى پرآشوب كنونى نقش
زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميمگيرىهاست .... [3]
به همين خاطر دخالت دادن عنصر زمان و مكان در اجتهاد
از مسائل بسيار مهم و مبنايى است و اجتهاد بىبهره از آن، اجتهادى ذهنى، بسته و
بنبست آفرين است و موجب منزوى شدن فقه در جامعه و متّهم شدن به ناتوانى در اداره
آن مىگردد.