نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 107
زمان و مكان دو عنصر تعيين كننده در اجتهادند؛
مسألهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر
سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند؛ بدان معنا كه با
شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اوّل كه از نظر ظاهر با
قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مىطلبد. [1]
براين اساس مىتوان گفت كه امام راحل قدس سره دو عنصر
زمان و مكان را بهعنوان دو مقدمه و يا دو شرط مهم ديگر از شروط اجتهاد شمرده است
و اجتهادى كه از اين دو عنصر برخوردار باشد در نظر ايشان، مطلوب و ايدهآل است و
قدرت پاسخگويى به نيازهاى زمانه را خواهد داشت، به همين دليل امام قدس سره بويژه
در سال آخر عمر پربركت خويش حوزهها و روحانيت را به نقش زمان و مكان در اجتهاد و
شناخت صحيح حكومت و جامعه و حضور فعّال در مشكلات و مسائل جامعه متوجه و از اجتهاد
مصطلح و رايج و بدون توجه به آن دو عنصر بر حذر داشت.
اجتهاد مصطلح چيست؟
منظور از اجتهاد مصطلح، روش اجتهادى مرسوم، بدون توجه
به نقش زمان و مكان در اجتهاد و شناخت درست اوضاع زمان و حضور در مسائل و مشكلات
است. حضرت امام قدس سره خطاب به عالمان دينى و حوزويان ضمن بيان مشكلات جوامع
اسلامى و مسؤوليت خطير حوزويان در برابر آن مىفرمايد:
روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات، حضور فعّال نداشته
باشد نمىتواند درك كند كه اجتهاد مصطلح براى اداره جامعه كافى نيست. [2]
يا در جاى ديگر مىفرمايد:
مهم شناخت درست حكومت و جامعه است كه براساس آن، نظام
اسلامى بتواند به