نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 106
به تحوّلات گوناگون زندگى اجتماعى تحليل مىكرد.
معظمله در يكى از رهنمودهاى مهم خود پس از برشمارى بيش از بيست مسأله اساسى و
مورد ابتلا مىفرمايد:
... همه اينها گوشهاى از هزاران مسأله مورد ابتلاى
مردم و حكومت است كه فقهاى بزرگ در مورد آنها بحث كردهاند و نظراتشان با يكديگر
مختلف است و اگر بعضى از مسائل در زمانهاى گذشته مطرح نبوده است و يا موضوع
نداشته است، فقها امروز بايد براى آن فكرى بنمايند. لذا در حكومت اسلامى هميشه
بايد باب اجتهاد باز باشد و طبيعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مىكند كه نظرات
اجتهادى- فقهى در زمينههاى مختلف ولو مخالف با يكديگر آزادانه عرضه شود وكسى توان
و حق جلوگيرى از آن را ندارد. [1]
به همين دليل همواره تأكيد داشت كه اصل اجتهاد به
بهترين وجه در حوزههاى فقهى بهوسيله فقيهان وارسته پىگيرى شود. چنان كه
مىفرمود:
حوزهها و روحانيت بايد نبض تفكر و نياز آينده جامعه
را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهيّاى
عكسالعمل مناسب باشند. چهبسا شيوههاى رايج اداره امور مردم در سالهاى آينده
تغيير كند و جوامع بشرى براى حلّ مشكلات خود به مسائل جديد اسلام نياز پيدا كند،
علماى بزرگوار اسلام از هم اكنون بايد براى اين موضوع فكرى كنند. [2]
ديدگاه امام قدس سره
امام خمينى قدس سره براى پاسدارى از اجتهاد عينى و
عملى در كنار حفظ اصالت فقه شيعه و شيوه سلف صالح، به انطباق فقه با زمان و قدرت
فقه در اداره انسان و اجتماع عنايت ويژهاى داشته، براى دو عنصر «زمان» و «مكان»
نقش اساسى در اين اجتهاد قائل شده است و در اين باره مىفرمايد