نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 181
است؛ حق انتخاب سرنوشت خود را دارد، مىتواند در
فعاليتهاى اجتماعى، سياسى و فرهنگى شركت كند، طرح بدهد و ... زنان جامعه ما در
زمان طاغوت از چنين حقى محروم بودهاند. امام قدس سره مىفرمايد:
در اين پنجاه سال كه من شاهد قضايا بودم، آزادى واقعى
مفيد براى جامعه مسلوب بود، هيچ نداشتيم؛ يعنى زنها آزاد نبودند كه راجع به مسائل
جامعه فعاليت بكنند، يا حرف بزنند، راجع به گرفتارى ملّت بهدست شرق و غرب، هيچ
آزادى نبود. (1)
در انديشه حضرت امام قدس سره «اسلام با آزادى زن
نهتنها موافق است، بلكه خود پايهگذار آزادى زن در تمام ابعاد وجودى اوست.» (2)،
اسلام هيچگاه با آزادى زن به مفهوم واقعى مخالف نبوده است، بلكه «به عكس، اسلام
با مفهوم «زن شىء شده» و بهعنوان «شىء» مخالفت كرده است و شرافت و حيثيت وى را
به وى بازداده است» (3) و «زنها نبايد ملعبه دست جوانهاى هرزه بشوند، زنها
نبايد مقام خودشان را منحط كنند و خداى نخواسته بَزَك كرده بيرون بيايند و در
انظار مردم فاسد قرار بگيرند». (4)
2- حقوق اجتماعى
يكى از كارهاى مهم حضرت امام قدس سره بهعنوان رهبر و
مرجع دينى در مورد مسأله زنان اين بود كه براى زنان حق مشاركت در فعاليتهاى
اجتماعى قائل بود و در مقام عمل نيز نسبت به آن پافشارى مىكرد. ايشان برخلاف
عقيده بعضى، زن را به محيط خانه منحصر نمىدانست و بر اين باور بود كه زن در
فعاليتهاى اجتماعى و حتى كارهاى كليدى و دولتى توانايى دارد و در اين باره
مىفرمود:
- در نظام اسلامى زن همان حقوقى را دارد كه مرد دارد؛
حق تحصيل، حق كار، حق مالكيت، حق رأى دادن، حق رأى گرفتن. در تمام جهاتى كه مرد حق
دارد، زن هم
------------------------------------
(1) -
سيماى زن در كلام امام خمينى قدس سره، ص 18
(2) -
همان، ص 32
(3) - همان، ص 30
(4) - همان، ص 32
نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 181