نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 180
از سوى ديگر نيز تبليغات سوء دشمنان را كه مىگفتند:
«اگر اسلام پيدا شد زنها بايد توى خانههاى خود بنشينند و قفلى بر در خانههاى
خود بزنند و بيرون نيايند» خنثى كرده، انديشه ناب توحيدى را در اين زمينه ارائه
مىفرمود كه: «اين چه حرف غلطى است كه به اسلام نسبت مىدهند. صدر اسلام زنها توى
لشكر هم بودند. توى ميدانهاى جنگ هم مىرفتند». [1] براين اساس حضرت امام قدس
سره، حضور زنان را در صحنههاى گوناگون اجتماعى، سياسى، فرهنگى و ... امرى مجاز و
حتى ضرورى مىدانست و از حقوق اسلامى آنان دفاع مىكرد.
اينك به نقل پارهاى از نظرات آن امام راحل قدس سره
در اين زمينه مىپردازيم.
1- آزادى
مفهوم «آزادى زن» در فرهنگ غرب و به تبع آن رژيم
پهلوى اين بود كه زن كرامت، شرافت و حيثيت انسانى خود را از دست بدهد و به صورت يك
شىء و كالا درآيد و ملعبه دست منحرفان قرار گيرد، منظور آنها از آزادى زن، آزادى
حيوانىِ وارداتى و استعمارى بود كه زن در رفتن به مراكز فساد آزاد باشد، آزاد باشد
كه هر طور خواست خود را بَزَك كرده، به خيابانها بيايد و خود را در معرض چشمان
ناپاك ظاهر سازد و جوانان را به تباهى بكشاند. چنان كه امام راحل قدس سره فرمود:
آن آزادى كه آنها مىخواستند براى مملكت ما ... آن
آزادى است كه هم جوانهاى پسر ما را و هم جوانهاى دختر ما را به تباهى مىكشد. آن
آزادى را آنها مىخواهند كه من از اين تعبير مىكنم به آزادى وارداتى- آزادى
استعمارى؛ يعنى يك آزادى كه در ممالكى كه مىخواهند وابسته به غير باشند، اين
آزادىها را سوغات مىآورند.» [2]
ولى آزادى در منطق حضرت امام قدس سره عبارت از واقعيت
مقدّسى است كه آزادى انسانى نام دارد. در سايه اين آزادى، زن از شخصيت واقعى و
كرامت انسانى برخوردار
[1] - ر. ك: سيماى زن در كلام امام خمينى قدس
سره، ص 143