نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 191
مخصوص شيعى، چشم پوشيد و طبق مذهب آنان عمل كرد، هر
چند كه خوف و ترسى در ميان نباشد. اين نوع تقيه اختصاص به تقيه با اهل سنّت دارد و
در تعاليم پيشوايان معصوم : نسبت به آن سفارش شدهاست و از عبادتهاى
بزرگ محسوب مىشود. [1]
در زير به نمونههايى از فتاواى حضرت امام قدس سره كه
براساس تقيه مداراتى و در راه تحقق عملى وحدت مسلمانان صادر شده، اشاره مىكنيم:
1- در مورد چگونگى شركت در نماز جماعت اهل تسنن از
امام راحل قدس سره استفتا شده: آيا اين نماز از نظر نيّت و غيره مثل نماز جماعت
شيعه است؟
2- با توجه به اينكه «شيعه بودن» از جمله شرايط امام
جماعت است. بر اين اساس سؤال شده: بعضى از برادران دانشجو در خارج از كشور با
استناد به اين مسأله در مساجد و جماعات مسلمانان شركت نمىكنند و اين عمل آنها
موجب بدبينى ديگر مسلمانان نسبت به ما شده است، آيا اين كار شرعاً صحيح است يا نه؟
امام قدس سره مىفرمايد:
اگر شركت نكردن در نماز آنان موجب بدبينى است، شركت
كنند و با آنها نماز بخوانند. [3]
3- در مورد تبعيت حجّاج شيعه از حكم اعلام اوّل ماه
ذيحجّه از طرف علماى اهل سنّت، مىفرمايد:
اگر اوّل ماه ذيحجّه نزد علماى اهل سنّت ثابت شد و
حكم كردند به اول ماه، بايد حجّاج شيعه از آنها تبعيت كنند و روزى را كه ساير
مسلمين به عرفات مىروند آنها نيز بروند و حجّ آنها صحيح است. [4]
[1] -
ر. ك: الرسائل، امام خمينى قدس سره، ج 2، ص
174-210