نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 190
د- احياى نماز جمعه
نماز جمعه كه يك عبادت سياسى و جلوه ديگرى از حضور
يكپارچه و وحدتآفرين مسلمانان است، پس از پيروزى انقلاب اسلامى ايران و بهدست
پرتوان حضرت امام قدس سره احيا شد. ايشان نماز جمعه را از بركات انقلاب مىدانست و
مىفرمود:
يكى از مهمترين چيزهايى كه در اين انقلاب حاصل شد،
قضيه نماز جمعه است كه در زمان سابق در بين ما مطرود و در بين اهل سنّت بطور
دلخواه نبود و غالباً تحت نفوذ قدرتها انجام مىگرفت كه بحمداللّه در اين نهضت
نماز جمعه با محتواى حقيقى آن تحقق يافت و آقايان بايد با سفارش به مردم و نسلهاى
آينده به اين مسأله اهميت بدهند كه نماز جمعه در رأس همه امور است و مردم را مجتمع
كنند كه در اين امر خللى وارد نشود. [1]
فتاواى امام قدس سره در راه تحقق وحدت
امامخمينى قدس سره در رساله عملى و فتاواى فقهى خود
نهايت تلاش خود را در راه تحقق عملى اتحاد مسلمانان مبذول مىداشت. ايشان در
«رساله تقيّه» كه درشعبان 1373 ه. ق.
نوشته شده است، تقيّه را در شيعه وسيلهاى براى حفظ
وحدت و پرهيز از اختلاف دانسته، در يك تقسيم كلى آن را به دو نوع «تقيه خوفى» و
«تقيه مداراتى» تقسيم كرده است.
«تقيه خوفى» كه گاهى از آن به «تقيه اضطرارى» تعبير
مىشود، حفظ و نگهدارى جان، مال، آبرو و مانند آن از روى خوف است؛ بدين معنا كه
هرگاه اظهار دين واقعى موجب زيان جانى، مالى، آبرويى، يا ضرر به برادران دينى و يا
بيم ضرر به حوزه اسلام و ايجاد اختلاف كلمه مسلمانان گردد، بايد آن را پنهان نگه
داشت.
«تقيه مداراتى» نيز تقيّهاى است كه جهت مدارا و
همبستگى با اهل سنّت صورت مىگيرد و موارد آن، جايى است كه بهخاطر مداراى با اهل
سنّت مىتوان از انجام اعمال