نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 201
همينطور كه ساختن مجسمه صاحبان روح حرام است، كاسبى
كردن و گرفتن اجرت بهخاطر ساختن مجسمه نيز، حرام مىباشد. اما دادو ستد،
نگهدارى، استعمال و تماشاى همه اينها؛ حتى مجسمهها جايز است. بله نگهدارى و
حفظ آنها در خانه مكروهاست. [1]
همانطور كه ملاحظه مىشود در اين فتوا حضرت امام قدس
سره ساختن مجسمه انسان و حيوانات داراى روح را حرام دانسته است، ليكن در اواخر عمر
شريف خود بحث در اين زمينه را در كنار ديگر مسائل مستحدثه ذكر كرده و خواهان نگاهى
مجدّد در اين باره شده است. [2] چهبسا حضرت امام قدس سره در اواخر عمر گرانمايه
خويش از اين فتوا برگشته و مجسمهسازى را در اين زمانها جايز شمرده است. اگر قضيه
چنين باشد توضيح مطلب اين است كه: در زمانهاى قديم مجسمه را مىساختند و در مكانى
خاص كه موسوم به «هياكل» بود قرار مىدادند و از آن طلب يارى مىكردند. كمكم اين
كار بالا گرفت و بهشكل بتهايى معروف درآمد و آن را در مقام عبادت، شريك خدا قرار
دادند و اين كار چيزى جز فساد و انحراف نبوده است. اما امروز مجسمهسازى بهعنوان
يك فن و هنر مطرح است و ملاك و انگيزههاى ناپسند و مذموم در آن وجود ندارد. [3]
2- عكّاسى
تهيه تصويرى كه در زمان ما متداول مىباشد و بهوسيله
ابزارآلات امروزى [مانند دوربين عكاسى] گرفته مىشود، جايز است، بلكه ظاهراً اين
نوع عكس، تصوير [و تصويرگرى] نيست. [4]
3- موسيقى
حضرت امام قدس سره در زمان طاغوت شنيدن و نواختن، ياد
گرفتن و ياد دادن موضوع موسيقى را حرام مىدانست، ولى پس از انقلاب و در شرايط
حاكميت جمهورى اسلامى