نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 47
تك بعدى نيست و همانطور كه موظف است نماز به پا
دارد، روزه بگيرد و به ديگر مسائل عبادى اهميت دهد، بايد به مسائل سياسى اسلام
اهتمام بورزد؛ امر به معروف و نهى از منكر و تولّى و تبرّى را به بهترين شكلى
فراگيرد و به كار بندد، با ظلم و خودكامگى، استكبار و استبداد مبارزه كند، اسلام
را در همه ابعادش بشناسد و در زندگى پياده كند و به همه آن به عنوان فريضه الهى و
تكليف اسلامى بنگرد و هيچ يك را از ديگرى جدا نداند.
اين تحوّل اساسى و انقلاب فكرى، رهاورد سفر تركيه است
و امام قدس سره اين گام بلند، انقلابى و جهشآفرين را در آن دوران برداشت و
دگرگونى عظيمى در مجمع رسالهنويسان پديد آورد، بگونهاى كه بسيارى از اصحاب رساله
به پيروى از او، بخش زيادى از مسائل روز و انقلابى را همراه مسائل عبادى در رساله
خويش آوردند و رساله را با رسالت اسلامى همراه ساختند. [1]
ز- تربيت شاگردان والا مقام
بىگمان يكى از برجستهترين و مهمترين خدمتهاى حضرت
امام قدس سره، تربيت شاگردان گرانقدر، فضلا و صاحبنظران محقق و چيرهدست و آگاه
به زمان مىباشد.
حوزه درسى ايشان- همانطور كه پيش از اين ذكر شد-
مجتهد پرور بود و راه و روش استنباط احكام را به شاگردان مىآموخت. حجةالاسلام
جلالى خمينى مىگويد:
[امام] از نظر درسى ... بىنظير بود و شاگردانى كه
پاى درس ايشان شركت مىكردند.
الآن از فضلا و مجتهدان و بزرگانىاند كه كمنظيرند. [2]
حجةالاسلام على دوانى مىگويد:
از جلسههاى ... درس خارج حضرت امام ... صدها شاگرد
فاضل برخاستند و امروز بسيارى از آنها فاضلترين مدرّسان و دانشمندان معاصر
مىباشند. [3]