نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 67
اجتماع، از گهواره تا گور» [1] محسوب مىشود. از اين
رو، بىتوجهى به عنصر حكومت، دور داشتن فقه از محور حكومتى و اشتغال به فصول منقطع
از آن، قدرت اداره جامعه را از فقه گرفته، آن را دچار بنبست خواهد ساخت. امام
راحل قدس سره مىفرمايد:
حكومت، فلسفه عملى برخورد با شرك و كفر و معضلات
داخلى و خارجى را تعيين مىكند و با اين بحثهاى طلبگى مدارس كه در چارچوب
تئورىهاست، نهتنها قابل حلّ نيست كه ما را به بنبستهايى مىكشاند كه منجر به
نقض ظاهرى قانون اساسى مىگردد. [2]
مفهوم حكومت
منظور از حكومت در اينجا «تشكيلات اجرايى و ادارى جامعه
اسلامى» و به عبارت ديگر، مجموعه دستگاه اداره كننده كشور- اعم از مقام رهبرى،
قواى سهگانه (مقنّنه، قضاييه و مجريه) و نيروهاى مسلّح- است و چنين تشكيلاتى در
نظام اسلامى، مشروعيت خود را از خداوند متعال و اداره تشريعى آن ذات اقدس مىگيرد.
اداره انفال، نظارت و دخالت در شؤون اقتصادى مردم، تشخيص وظيفه و تعيين تكليف نسبت
به سياستگذارىهاى اجتماعى و اقتصادى، تأمين مصالح مهمتر اسلام و مسلمانان،
تأثيرگذارى در كيفيت استنباط و اجتهاد و ... از لوازم و شؤون چنين حكومتى است.
ديدگاه امام قدس سره درباره حكومت
گفتار خود را درباره ديدگاههاى امام راحل قدس سره در
خصوص توجه به عنصر حكومت و ابزار انگارى فقه براى اداره آن، در پنج محور زير
متمركز مىسازيم.
1- ضرورت تشكيل حكومت:
امام خمينى قدس سره بر اين باور بود كه مجموعه قوانين
شرع بهتنهايى و بدون وجود يك حكومت و تشكيلات اجرايى و ادارى، براى اصلاح جامعه
كافى نيست و براى اينكه قوانين، مايه اصلاح و سعادت بشر شود، به دستگاه